Wat betekent Jaffa?

Als in een zin: "Voor Jaffa liggen" of "naar Jaffa gaan". Waarschijnlijk is dit iets typisch Amsterdam.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
13.4K

Het beste antwoord

Naam van door de kruistochten bekende havenplaats op de kust van Palestina.
Betekenis "naar Jaffa gaan":
1°. Flauw vallen.
2°. Gaan sterven (hier en daar in Limburg).

Betekenis "in Jaffa liggen":
1°. In slaap gevallen zijn.
2°. In zwijm liggen.
3°. Dood zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of deze uitdrukking teruggaat op het verhaal van Jona is niet duidelijk. Jona ging naar Jafo (Jaffa) om aan God te ontkomen, en stierf nog liever (1:12) dan dat hij zijn opdracht zou uitvoeren.
Ook van de uitdrukking In Jaffa liggen is de herkomst onzeker. De betekenis ervan - 'in slaap gevallen zijn; in zwijm liggen' - doet wel enigszins denken aan Jona 1:5-6, maar het blijft speculeren.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ zojuist was er nog niemand ::))

Andere antwoorden (1)

Naar Jaffa gaan betekent 'flauwvallen'of 'sterven'
Jona 1:3
Of deze uitdrukking terug gaat op het verhaal van Jona is niet duidelijk.
Jona ging naar Jafo (Jaffa) om aan God te ontkomen en stierf nog liever (1:12) dan dat hij zijn opdracht zou uitvoeren.

Ook van de uitdrukking In Jaffa liggen is de herkomst onzeker.
De betekenis is
in slaap gevallen zijn
in zwijm liggen
doet denken aan Jona 1:5-6, maar het blijft een veronderstelling

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor Jaffa liggen (in De Soc. Dem. weekbl. voor Leiden en omstreken, 14 Maart 1914, p. 4 k. 2: En wij weten toch ook wel, dat gij, telkenmale als gij u in den avond hebt ingespannen, den volgenden morgen voor Jaffa ligt); ook verbasterd tot voor Jephta liggen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie blz 31 Onder hfdst 1521 Zie ook: voor mirakel liggen
http://www.dbnl.org/arch/stoe002nede06_01/pag/stoe002nede06_01.pdf

Toegevoegd na 20 minuten:
Jaffa ( Hebreeuws: יָפוֹ Jafo) is een oude havenstad in Israël.
Dat de uitdrukking typisch Amsterdams zou zijn is goed mogelijk.
Amsterdam heeft de grootste Joodse Gemeente en ook de grootste kehilla binnen het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die havenstad ligt bij het huidige Tel-Aviv
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De havenstad Jaffa is (alweer sedert 1955?) een stadsdistrict ten zuiden van de gemeente Tel Aviv.
En Tel Aviv is nu de belangrijkste stad van Israël.