Het is een in de volksmond ontstane afkorting van zonnebrandbescherming. Bescherming tegen het branden van de zon. Het is alleen in spraakgebruik, want je zult het nooit op een fles zien staan. (Het is wel een raar woord, want het verwijst juist naar de brand in plaats van de bescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zonnebrand is eigenlijk een verkorting van zonnebrandcreme.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Dat heet metonymia: de stijlfiguur waarbij in plaats van het bedoelde iets anders genoemd wordt, op grond van een bepaalde relatie tussen die twee. Een voorbeeld uit het dagelijks leven is ‘glas’ in ‘Lust jij nog een glas?’ waarbij uiteraard wordt gevraagd of de aangesprokene nog iets wil drinken.
Amadea
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat iedereen dat zo noemt.
Verder ligt zonnebrand wat makkelijker in de mond dan zonnebrandcreme of olie. Gewoon een afkorting die in de volksmond is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk juist,dat de meeste mensen dat niet doen.Als je huid door de zon verbrand is noem je dat zonnebrand.