Lidwoorden, hoe zit dat nu? Waarom soms "de" of "het" en zijn beiden vervanbaar door "een"?

Bijvoorbeeld:
De keuken --- een keuken
De auto --- een auto
De tafel --- een tafel

Het aanrecht --- een aanrecht
Het huis --- een huis
Het gordijn --- een gordijn

Maar: "het woorden" in meervoud, worden ineens "de" bijvoorbeeld "de gordijnen" en woorden die met "de" beginnen blijven in meervoud ook "de" en kunnen dan niet meer met "een" vervangen worden.

Ook een rare:
De melk --- het melkpak
De cola --- de colafles
Het water --- de waterfles.
Het bier --- het biervat --- de bierfles

Hoe zit dat?
Wat bepaald wanneer je "de" "het" of "een" gebruikt.

6 jaar geleden
in: Taal
7K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.jufmelis.nl/extra/lidwoorden-invullen/uitleg
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Deze woorden zijn niet 1-op-1 vervangbaar !!! -‘De’ en ‘het’ wijzen naar één SPECIFIEK voorwerp uit velen.
"Dit is hét huis van mij waar dé auto van de buurman voor geparkeerd staat." -‘Een’ is een veel losser begrip en verwijst veelal naar een vrij WILLEKEURIG voorwerp uit velen.
"Geef mij eens een dropje uit de zak."

Antwoorden (1)

Elk woord heeft een geslacht. Mannelijke en vrouwelijke woorden krijgen de als lidwoord. Onzijdige woorden het.
De man
De vrouw
Het meer

Althans zodra je het hebt over bepaalde mensen/voorwerpen. De man die ik ken, ging met de vrouw van zijn leven naar het meer van hun keuze. Zoals je ziet is alles vaststaand en bepaald.

Als het onbepaald is gebruik je een, ongeacht geslacht. Een onbekende man ging met een vrouw die hij nog nooit gezien had naar een meer waarvan ze nog nooit gehoord hadden.

Meervoud maakt alles de.
Verkleinwoorden maakt alles het.

Toegevoegd na 6 minuten:
De en het noem je bepaalde lidwoorden. Een onbepaald lidwoord. Voor elk woord kan je of de + een of het + een zeggen.

De man
Een man
De mannen
Het mannetje

Het meer
Een meer
De meren
Het meertje

Sommige woorden mag je zowel de als het gebruiken.
In het Engels kennen ze alleen The voor de en het. En a voor een.

Toegevoegd na 3 uur:
"Ook een rare:
De melk—- het melkpak
De cola—- de colafles
Het water—- de waterfles.
Het bier—- het biervat—- de bierfles"

Is niet raar. Je kijkt naar het einde.
Het pak; het melkpak,
De fles; de colafles, de waterfles, de bierfles
Het vat; het biervat

Toegevoegd na 3 uur:
Als je meervoud onbepaald wil hebben "een gordijnen" zogezegd laat je het lidwoord weg.
We zagen gordijnen.

We zagen een paar/aantal gordijnen.