Wat is juist: Gesmeerd of besmeerd?

Ik wil een boterham gesmeerd met roomkaas.
Ik wil een boterham besmeerd met roomkaas.

Een vriend van mij is overtuigd dat hij gelijk heeft (gesmeerd) en ik weet zeker dat het besmeerd moet zijn, alleen kan ik niet tot hem doordringen. Kan iemand mij een onderbouwd antwoord geven? :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3K
Antoni
6 jaar geleden
Gesmeerd is de boter en het beleg (mits het smeerbaar is), namelijk op het brood; besmeerd is de boterham.
Inekez1
6 jaar geleden
Als je de boterham eenmaal hebt is het nog leuker: Ik heb een boterham gesmeerd met roomkaas.
Ik heb een boterham besmeerd met roomkaas.
Deze zinnen zijn allebei juist, maar betekenen iets anders. Ik heb een boterham gesmeerd... met roomkaas.
> In deze zin kan het zijn dat jij de boterham hebt gesmeerd, maar dat iemand anders die boterham nu heeft.
> Het werkwoordelijk gezegde is: Ik heb gesmeerd.
> 'heb' is een hulpwerkwoord en kan hier niet worden vervangen door 'wil'. Ik heb een boterham... besmeerd met roomkaas.
> Hier kan ook iemand anders de roomkaas op de boterham hebben gesmeerd.
> Het ww gez. is: Ik heb.
> 'besmeerd' is eigenlijk het voltooid deelwoord van de denkbeeldige bijzin: De boterham is besmeerd.
> 'heb' kan hier wel worden vervangen door 'wil'. (Ik wil een boterham, de boterham is besmeerd met roomkaas. > Ik wil een boterham, besmeerd met roomkaas. De komma mag je ook gewoon weglaten.

Antwoorden (1)

De boterham is besmeerd. Iets loopt gesmeerd als het soepel gaat. Als die roomkaas goed zacht was dan kan het best dat het besmeren van de boterham gesmeerd ging. Was de kaas té zacht dan zou het kunnen gebeuren dat deze tussen het brood uit loopt, en dan kan men jou vragen wat jij nou op je brood hebt gesmeerd. Gesmeerd is behalve een bijvoeglijk naamwoord ook het voltooid deelwoord van smeren. Jij smeert roomkaas op je brood. Jij hebt roomkaas op je brood gesmeerd. Dan gaat het van jóu uit, maar gaat het bericht van het brood uit dan is het brood bésmeerd.
Amadea
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Nog een andere mogelijkheid: de boter en het beleg is op de boterham gesmeerd (maar, zoals je al aangeeft, de boterham is besmeerd).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de zin "het loopt gesmeerd" is "gesmeerd" een bijwoordelijke bepaling.