Wat kan ik het beste doen met het bijwoordelijkebepaling?

Hoi,

Ik twijfel erg vaak over de bepaling. Soms weet ik niet waar ik hem het beste kan plaatsen. Een aantal voorbeelden:

Ik heb in de tuin hard gewerkt.
Ik heb hard in de tuin gewerkt.

Waar kan ik hard het beste plaatsen? Ik twijfel er heel vaak over!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb hard gewerkt in de tuin. Kan ook.
'hard' zegt iets over werken, de bepaling hoort bij werken.

Antwoorden (3)

Een bijwoordelijke bepaling zegt iets over het gezegde.
Het gezegde in de zin is: gewerkt
hieruit volgt dat 'hard' bij het gezegde 'gewerkt' hoort.
Een mooie zin wordt: ik heb hard gewerkt in de tuin
Ik heb in de tuin hard gewerkt kan ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een bijwoordelijke bepaling geeft antwoord op vragen zoals; Hoe ?
Hoe heb je gewerkt?
Hard.
Zie de link als voorbeeld:
De stratenmaker heeft hard gewerkt.
http://www.cambiumned.nl/theorie/grammatica/zinsdelen/bijwoordelijke-bepaling/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De woorden "heb gewerkt" vormen het gezegde; "gewerkt" is (alleen) het voltooid deelwoord; "heb" is de persoonsvorm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ging erom waar 'hard 'het beste geplaatst kan worden, en wilde het allemaal niet extra, onnodig ingewikkeld maken.
Er valt w el eens een woordje of een letter weg, heb het zo gelaten, de link is duidelijk dacht ik zo.
Hard hoort bij gewerkt, klopt dus 'hard gewerkt' bij elkaar houden, maar ik heb ook geleerd dat de plaats bepaling "in de tuin" hier, aan het eind van de zin hoort, Onderwerp, gezegde en tijdsbepaling worden gevolgd door plaatsbepaling.

Dus dan wordt het:

Ik heb hard gewerkt in de tuin.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
criseyde
7 jaar geleden
Volgens mij moet de plaatsbepaling voor de tijdsbepaling. Ik heb dat altijd geleerd met het ezelsbruggetje P komt voor T in het alfabet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de voorbeeldzin is er geen sprake van een tijdsbepaling
http://ans.ruhosting.nl/e-ans/21/04/08/03/body.html
De bijwoordelijke bepaling van tijd gaat gewoonlijk aan de andere bijwoordelijke bepalingen (dus ook die van plaats). Ook dan zijn er weer uitzonderingen op de regel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc "De bijwoordelijke bepaling van tijd gaat gewoonlijk aan de andere bijwoordelijke bepalingen (dus ook die van plaats)." Ik mis een woord? ....gaat gewoonlijk aan de .... voorbij...(?) (dus ook...etc. Of ik begrijp het gewoon niet, of ik mis een woord.
Waar de bijwoordelijke bepaling moet staan, is afhankelijk van wat je wil uitdrukken met de zin.

Met de zin "Ik heb in de tuin hard gewerkt." geef je extra nadruk op "in de tuin". Deze zin zou een antwoord kunnen zijn op de vraag wáár je zo hard hebt gewerkt.

"Ik heb hard in de tuin gewerkt." kan een antwoord zijn op de vraag wat je vandaag hebt gedaan.
Antoni