Hoe vaak is de officiële spelling al veranderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tel je dan ook belgie mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee

Het beste antwoord

Volgens taaadviesdienst "Onze taal" is dit 5 x gebeurd (bron 1)
Ook volgens het taaluniversum is dit 5 x gebeurd (bron 2)

1804: Spelling Siegenbeek, de eerste officieel vastgelegde spelling
De overheid wil een uniforme spelling en geeft taalkundige Matthias Siegenbeek in 1801 de opdracht zo'n spelling samen te stellen. In 1804 wordt deze spelling officieel vastgelegd.

1863: Spelling-De Vries en Te Winkel, woordenboek leidt tot nieuwe spelling
In 1851 wordt besloten een groot algemeen woordenboek samen te stellen. Maar voordat het zover was, moest er eerst een goede spelling worden vastgesteld. De redactie werd gevormd door de taalgeleerden Matthias de Vries en Lammert te Winkel.

1954: Het eerste Groene Boekje, resultaat van jarenlange spellingstrijd
Tussen 1891 en 1940 vindt er een van de meest heftige spellingconflicten plaats. Taalgeleerden pleiten onder leiding van Kollewijn voor een flinke vereenvoudiging van de spelling. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt door de Nederlandse en Vlaamse overheid besloten om de krachten te bundelen. Dit resulteert in de Woordenlijst van de Nederlandse taal, het zogenoemde Groene Boekje.

1995: Het tweede Groene Boekje, ruzie over de tussen-n
In 1995 wordt na veel kritiek besloten het Groene Boekje te herzien. De dubbelspelling (reactie naast reaktie) wordt afgeschaft en er komen nieuwe regels voor de tussen-n. Vooral dit laatste stuit op verzet.

2005: Het derde Groene Boekje, media verzetten zich
In 2005 verschijnt er een nieuw Groen Boekje. De media lijken genoeg te hebben van de spellingwijzigingen: ze richten het platform 'De witte spelling' op en kiezen het witte boekje van Onze Taal als leidraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste officiële spelling was van 1804.
Toen zijn er wijzigingen geweest in 1883, 1934, 1947, 1955, 1996 en 2006.

Dat zijn dus zes wijzigingen.

(NB Ik heb de Vlaamse officiële spelling, die soms afweek van de Nederlandse, buiten beschouwing gelaten.)