wat is het verschil tussen jodin en Jodin?

jodin zonder hoofdletter en Jodin met hoofdletter.

we moeten dat voor nederlands opzoeken...

iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt pech: er zijn mensen bereid je huiswerk voor je te doen. Uiteindelijk ben jij de verliezer, want nu heb je niet geleerd hoe je het zelf op kunt zoeken. Wat een misser.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha nee, zo ben ik niet.
de leerkracht heeft zo gezegd:
ZOEK het op of VRAAG het aan iemand die het weet .
WAT BEN JIJ EEN MISSER :p

Het beste antwoord

In de meeste gevallen is Jood juist: het is dan een etnische aanduiding. Een Jood behoort tot het Joodse volk, het Jodendom (in etnisch-culturele zin), de Joodse gemeenschap, etcetera. In het Groene Boekje (2005) en het Witte Boekje (2006) krijgt jood alleen een kleine letter in de betekenis 'aanhanger van het joodse geloof', net zoals we christen en moslim met een kleine letter schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met ingang van 15 oktober 2005 wordt volgens het Groene Boekje een hoofdletter gebruikt voor Jood, Joden of Joods wanneer verwezen wordt naar de Joden als volk. Voorbeeld: Het aantal Joden in België wordt geschat op 42.000.

Wanneer men de joodse religie bedoelt, een aanhanger van de joodse religie, of een bijvoeglijk naamwoord dat met de joodse religie samenhangt, dan gebruikt men een kleine j. Deze schrijfwijze is overeenkomstig andere godsdiensten zoals christen of moslim. Voorbeeld: In de synagoge worden wekelijks 22 joodse gebedsdiensten gehouden.