Wat is het geslacht van een woord in het Latijn?

Dit staat niet echt duidelijk vermeld in mijn handboek, het gaat hier om de Gemengde verbuiging, ook wel de 3de groep genoemd, ik weet niet hoe dat noemt in Nederland, ik woon in België.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
11.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hangt van het woord zelf af welk geslacht het is. Over welk woord gaat het? Zie ook: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Latijnse_vervoegingen_en_verbuigingen
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
het geslacht niemt een genus

Antwoorden (1)

Zoek eerst op volgens welk woord het gaat, volgens rosa (vrouwelijk, groep 1), dominus (mannelijk, groep 2) of bellum (onzijdig, groep 3). Er kan ook in de woordenlijst een o (onzijdig) of een m of een v achter staan. Dit betekent dat het woord volgens de derde (gemengde) groep staat. Staat er een m (mannelijk) of een v (vrouwlijk) achter, gaat het woord volgens rex, meestal staan de nominativus enkelvoud en meervoud dan achter elkaar vermeld (voorbeeld: rex, reges m) Als er een o (onzijdig) achter staat, gaat het woord volgens nomen, dit staat meestal vermeld als; (voorbeeld) nomen, nomina o. In dit geval zijn de nominativus en accusativus enkelvoud gelijk en de nominativus en accusativus meervoud gelijk.

Samengevat: gaat het woordenboek woord volgens rosa: vrouwelijk, volgens dominus: mannelijk, volgens bellum: onzijdig en als het niet gaat volgens een van deze rijtjes, staat het geslacht er meestal wel achter. Succes!