Wat is goed Nederlands: 'ik lig óp bed', of 'ik lig ín bed'?

Volgens mij is 'op bed' Gronings dialect, maar hier is men het in de familie niet met mij eens.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
51.8K

Antwoorden (1)

Het is beide goed Nederlands, maar het hangt ervan af wat je ermee bedoelt of het de juiste uitdrukking is. Als je namelijk óp bed ligt, dan is het niet de bedoeling om te slapen maar om lekker lui te zijn. Je ligt bovenop de sprei en niet onder het dekbed. Als je ín bed ligt, dan is dat wél met de bedoeling om te slapen. Dat kan zijn vanwege het tijdstip, of omdat je ziek bent.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies zoals ik dacht: ik ga mijn gram halen ; - ))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Als je in bed ligt, dan is dat wél met de bedoeling om te slapen..." Nou Amadea, er zijn nog andere redenen dan slapen of ziek zijn. Te weten : rusten, liggend lezen (nee, niet iedereen ligt op de bank, sterker: niet iedereen heeft een bank) en ook is het mogelijk dat de ene kamer (woon-/zitkamer) veel minder stil is dan de slaapkamer.
Amadea
7 jaar geleden
Als er gebeld wordt terwijl jij ligt te lezen, zeg je dan dat jij IN bed ligt, jodokus52 ? Dan zal de reactie zijn: oh, ben je ziek?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik zeg dat gerust. Lig in bed wat te lezen. Zelfs als het midden op de dag is. En daarbij wat heeft de beller er mee te maken wat ik aan het doen ben? ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea
Nee hoor, de reactie zal eerder zijn : Is het zo koud, of heb je last van je rug? maar kan ook zijn: Ben je zo moe? (slecht slapen). Dat kan allemaal.
Inekez1
7 jaar geleden
In het noorden van het land gaat men wel degelijk slapen als men op bed ligt. Het verschil zit in de betekenis die je geeft aan het woord bed. Bij ons thuis is een bed de matras + ombouw / lattenbodem. Wij liggen OP bed ONDER de dekens. De dekens zijn geen 'onderdeel' van het bed.
Als je de dekens wel beschouwd als onderdeel van het bed, dan lig je er dus IN. Wij gaan 's morgens ook niet uit bed, maar van bed af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, hier niet.
Je gaat naar bed.
Je ligt IN bed onder de dekens/het dekbed.
(je ligt OP de bank).
Je kunt wel OP bed liggen, maar dan lig je OP de dekens/ het dekbed. Bed : Een 'bed' kopen is de basis , zo'n ding met 4 poten.
(eventueel met (een) nachtkastje(s).
Apart koop je een matras , dekens en/of een dekbed/ kussens en eventueel ook nog een ombouw. Mogelijk dat de basis alleen maar verkocht wordt inclusief de ombouw, ja dat kan. Zuid-Holland / westen van het land.
Amadea
7 jaar geleden
@Inekez1: dus zal het inderdaad Gronings (misschien tevens Drents?) zijn, zoals al in de vraag staat. Algemeen Nederlands is het echt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tevens Nederlands zoals in Friesland gesproken, in mijn voorbeeld in de eerste reactie onder de vraagstelling.
In verschillende delen van het land heb je nu eenmaal dialecten.