Hoe kun je Engels uitspraak het beste verstaan?

Waarom hoor je in het Engels taal A als de O staat of AR als de R staat etc. Hoe kun je het beste dat snappen? Je hoort iets maar er staat iets anders. Als je het leest snap je het, maar als je het hoort niet:( en soms hoor je niet eens een letter,die wordt namelijk gewoon niet uitgesproken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (1)

In Nederland volgt de spelling de uitspraak (op afstand en dan zijn er nog regels om een systeem in de spelling te houden, want dat we "pannenkoek" schrijven, heeft ook niet met de uitspraak te maken.)

In het Engels heeft men daar niet voor gekozen. Dat is natuurlijk wat lastiger dan bij ons want het taalgebied is een stuk groter (denk aan de VS en Australie) en om het nog lastiger te maken is de spelling van het Britse Engels niet altijd gelijk aan het Amerikaanse (colour - color, bijv.)
Je zou aan "Leicester" bijv. niet kunnen afleiden dat je het als "lester" moet uitspreken.

De uitspraak moet je ook niet leren door te lezen. Je kunt Engels, zoals het op school geleerd wordt, inclusief de typische zinsmelodie het beste leren verstaan door goed te luisteren naar Britse programma's op de radio en tv. Ik weet niet of je de serie "Schone schijn" kent: de hoofdrolspeelster (die speelt onder de naam) Hyacinth Bucket spreekt keurig Engels. Maar zo keurig hoeft het ook weer niet.

Op de meeste scholen is er veel meer aandacht voor lezen dan voor luisteren en spreken (simpelweg omdat daar de helft van het eindexamencijfer vanaf hangt) maar verstaan kun je uitsluitend leren door te luisteren naar moedertaalsprekers die fatsoenlijk Engels spreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Luisterboeken bestaan ook. Boek erbij nemen en luisteren naar het voorgelezen werk.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze heet niet 'bucket' (bukkut) maar 'bouquet' (boekee)!!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, ze heet wel dégelijk Bucket, maar dat wil ze niet weten ;-)
Computoon
7 jaar geleden
But she insists it's pronounced "Bouquet"...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Slogisch want haar zussen heten Daisy en Rose en dat tesamen met Hyacinth maakt een... 'bouquet'!