Wat is het verschil tussen a en an ?

dit is voor engels

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (3)

"An" gebruik je voor woorden die met een klinker beginnen, bijv. "an apple". "A" gebruik je voor woorden die met een medeklinker beginnen, bijv. "a house".
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kleine nuance: je schrijft "an" als de volgende klank in de *uitspraak* een klinker is. Voorbeeld waar dit belangrijk kan zijn is bij afkortingen: "a member of parliament" maar "an MP".
Je gebruikt ook "an" als het woord daarna met een stille h begint. Bijv: "an hour".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
misslobe
7 jaar geleden
Inderdaad zeg, dat is apart, terwijl house ook met een h begint maar dan hoor je ook de h... maar bij hour hoor je de h niet, vandaar stille h... weer wat geleerd ;-)
Computoon
7 jaar geleden
Conclusie: het onderscheid 'klinker' - 'medeklinkr' wordt bepaald op basis van de uitspraak. Niet op basis van de spelling. 'Hotel' op zijn Frans uitgesproken, begint ook met een klinker.
En ook als het gaat om het noemen van een letter: an "x".
Bij bijvoorbeeld de "u" gebeurt het omgekeerde: a "u".
Het is "a" als je de eerste letter van een woord uitspreekt als een medeklinker: a unicorn.