Wat betekent het woord "fidusciair?

De uitleg op internet snap ik niet. En het voorbeeldzinnetje dat ik vind, is iets met fidusciaire munt, en dat snap ik ook niet. Kan er iemand het woord uitleggen en een mooi voorbeeldzinnetje geven? Dank

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Amadea
7 jaar geleden
Dat woord kan ik niet vinden, wel fiduciair: op vertrouwen berustend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een bankbiljet van €100,- kost maar €0,15 om te maken, toch kan je er voor €100,- mee betalen: https://www.federalreserve.gov/faqs/currency_12771.htm

Antwoorden (2)

Fiduciair geld is geld dat zijn waarde niet ontleent aan de materie waaruit het gemaakt is (intrinsieke waarde zoals bij gouden en zilveren munten), maar aan het vertrouwen dat er goederen en diensten mee gekocht kunnen worden.

In deze zin betekent het dus dat een fiduciaire munt een munt is die zelf ogv zijn materie zelf geen of weinig waarde heeft maar zijn waarde ontleent aan het vertrouwen wat door afspraken en economische schommelingen eraan gegeven wordt.

Fiduciair betekent dus eigenlijk gewoon vetrouwen, vertrouwen dat waar het voor staat ook gegeven wordt.
7 jaar geleden
Fiduciair is het woord.

Als je een gouden munt hebt, hecht je daar waarde aan omdat het materiaal van zo'n munt op zich een bepaalde waarde heeft.

Gewone munten zijn gemaakt van materialen die niet veel waard zijn. Daaraan kan de waarde van de munt dus niet worden afgeleid. De papierwaarde van een bankbiljet is ook te verwaarlozen.

Toch hebben we het vertrouwen (ofwel fiducie) in onze munten en bankbiljetten, met name omdat we weten dat ze wettig betaalmiddel zijn.

Fiduciair geld is geld waarvan de waarde niet ontleend kan worden aan de waarde van het materiaal waarvan het gemaakt is.

Toegevoegd na 1 dag:
(Nu heb je meteen een voorbeeldzin met "fiduciair":-) )
Computoon