Vroeger ging je eerder dood. Vroeger is lang geleden, eerder is een tijdsaanduiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms kan je het door elkaar gebruiken.
je kan zeggen: ik ben wat vroeger opgestaan, maar wat eerder opgestaan is ook goed.
maar meestal wil vroeger zeggen: in een voorbije tijd, dus niet gisteren of zo.
eerder kan je in dezelfde zin gebruiken: eerder werd het anders aangepakt op school.
maar eerder wordt ook gebruikt in vergelijking met iets anders: ik wed dat ik er eerder ben dan jij.
Rieneke1
13 jaar geleden
Eerder beteken dat iets voor iets anders in de tijd gebeurt.
B.v. wat was er eerder, de kip of de dinosaurus?

Vroeger betekent lang geleden. Vroeger bestonden er nog Dinosauriërs.

Of in een andere betekenis toch eerder, in de zin van een tijdstip. B.v. ik kom iets vroeger/eerder. Dan kun je ze verwisselen.
rose
13 jaar geleden
Vroeger is vaak langer geleden dan eerder, maar je kunt ze door elkaar gebruiken.
Ik ben eerder opgestaan om vroeger te beginnen.
Ik ben vroeger opgestaan om eerder te beginnen.
Het kan en mag allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder betekent: vroeger.

* We moesten eerder vertrekken.

* Daar had je eerder aan moeten denken.
* We kwamen eerder aan dan onze vrienden.

Eerder betekent ook: veeleer. Bij eerder zit er altijd een vergelijking in, al kan die impliciet zijn.

* Het is eerder een kwestie van ervaring dan van kennis.
* Ik zou hem niet bot noemen. Hij is eerder verlegen.

Vroeger betekent : in het verleden.

Het tegenovergestelde is later
`Vroeger kon je hier nog op straat spelen.`
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt eigenlijk geen verschil. In sommige gevallen is het van de context afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerder en vroeger betekent allebei iets wat gebeurde voor de tijd waarin je het plaatst. Vroeger verwijst naar een (afgesloten) tijdperk, eerder verwijst naar een voormalig tijdpstip in een bestaand tijdperk.
Bijvoorbeeld: vroeger is duidelijk: vroeger bestonden er geen computers. Dat zijn voorbije tijden, dat is een afgesloten tijdperk.
Eerder geeft een vergelijking weer, het blijft binnen een tijdperk: 'eerder dronk ik koffie met suiker' betekent zoveel als: voordat ik koffie zwart dronk, dronk ik het met suiker. Je kunt ook zeggen: vroeger dronk ik koffie met suiker, maar dan is er voor jou een nieuwe tijd ingegaan, de tijd van koffie zwart. Je kunt het dus soms wel door elkaar gebruiken, maar dan ligt het aan jouw tijdsbestek. Als je zegt: 'eerder waren er geen computers' bedoel je zoveel als 'voor de tijd dat we gingen internetten (NU) waren er geen computers'. Dus bedoel je eigenlijk: vroeger waren er geen computers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger staat in relatie tot tijd
Eerder staat in relatie tot een onderwerp (kan ook tijd zijn)

'een vroegere trein nemen' =eerder in tijd
'een eerdere trein nemen' =eerder dan het onderwerp (die trein)