Waar komt het woord boerenkool vandaan?

Waarom heet boerenkool wel boerenkool en witte kool bijvoorbeeld niet? Wat is er boeriger aan boerenkool?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
9.7K
SimonV
7 jaar geleden
Het enige wat ik kan vinden is dat boerenkool zo heet omdat het van de boer komt.
Nu zeg je natuurlijk: "Witte kool komt ook van de boer". Ja, dat klopt... Bronnen:
- http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M009733.re.43
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Witte kool is lichtgroen.

Antwoorden (2)

Boerenkool heet zo omdat "boeren" hier de betekenis heeft van "grof en groot".
Het is dan ook een van de grootste groenten die op het land staat.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik volg je conclusie niet (ook niet uit de links). Een boerenzoon is toch ook geen grove zoon, maar een zoon van een boer? Dan kan boerenkool toch ook kool van de boer (door de boer gekweekt) betekenen? Niet dat jouw antwoord niet het juiste kan zijn, maar ik zie ook niet in waarom het wel juist is.
SimonV
7 jaar geleden
Je moet "boer" niet letterlijk nemen.
Afleidingen: "Boerachtig, boeren, boerig, boerin, boerlijk, BOERSCH, geboerte".
Het Afrikaanse boerkool afgeleid van het Nederlandse "boersekool".
Vermoedelijk noemden wij het vroeger ook boersekool.
Boersch betekent ook "grof en groot".
Kool is een van de oudste gewassen die ook in het wild groeiden en nog steeds in het wild te vinden zijn langs de kusten van Frankrijk, Engeland en Noord- Spanje.Al onze koolvarianten stammen af van deze wilde kool.
Rond 400 v. Chr. werd de plant al gevonden in Griekenland en beschreven als 'een kroesbladige kool'. Later werd hij bij de Romeinen als 'bladkool' bekend en was bij hen een ware delicatesse...dit zou de voorloper van onze boerenkool zijn geweest.
Boerenkool is niet alleen in Nederland bekend, maar wordt in heel veel landen gegeten en geteeld, echter niet zo veel als bij ons momenteel het geval is.

Waarschijnlijk is de naam in de volksmond geraakt omdat in het Engels de naam 'Borecole' gangbaar is. Ook in Amerika, waar hij in de 17e eeuw werd geïntroduceerd, heet kool 'cole , cabbage, borecole of ( curly) kale'. De cabbage is meer de sluitkool, de cole of kale zijn meer de bladkolen. De boerenkool is echter niet in de vorm van een hoofd maar het zijn dikke stelen met daaraan gekruld blad dat wijd uitloopt. Aan deze soort werd speciaal de naam 'borecole' gegeven. Het kan echter ook goed zijn dat wij de naam hebben overgenomen vanuit Afrika, waar ze hem 'boerkool' noemen.
amc
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Je draait het volgens mij om. De Engelsen hebben de naam van ons overgenomen. Dus nog geen (andere) verklaring waarom het "boeren" heet. http://www.merriam-webster.com/dictionary/borecole
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wiktionary.org/wiki/borecole (zonder betaalmuur) "Het kan echter ook goed zijn dat wij de naam hebben overgenomen vanuit Afrika, waar ze hem ‘boerkool’ noemen." Je bedoelt waarschijnlijk Zuid-Afrika, of uit het Afrikaans. https://af.wikipedia.org/wiki/Boerkool
"Die naam "boerkool" ontstaan heel waarskynlik van die Nederlandse boerenkool (boer se kool)." Het lijkt me aannemelijker dat Nederlanders met hun taal ook de boerenkool hebben meegebracht dan andersom.
SimonV
7 jaar geleden
Ik ben dus benieuwd of je een andere verklaring hebt waarom we boer(en)kool boerenkool noemen en niet bijvoorbeeld "groene kool" (Grünkohl) zoals de Duitsers.
Amadea
7 jaar geleden
Ik vond het al zo'n vreemde zin, " niet in de vorm van een hoofd", maar dat is kennelijk een Google-vertaling van een Engelse tekst. Zou in plaats van hoofd krop worden bedoeld?