Dat is afkomstig van het Latijnse ‘mūlus’, ‘nakomeling van een ezel en een paard’, vrouwelijk ‘mūla’.

Het Latijnse ‘mūlus’ is waarschijnlijk ontwikkeld uit een vorm van ‘mukslos’ en is dan verwant met het Griekse ‘mukhlós’ wat ‘ezel’ betekent. Hierbij horen ook het Albanese ‘mušk’ wat ‘muilezel’ betekent en het Oudrussische ‘mŭskŭ’ wat ook ‘muilezel’ betekent. Waarschijnlijk gaan al deze woorden terug op een ontlening aan een niet-Indo-Europese taal uit Klein-Azië.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Het woord "dat" in plaats van "wat" zien velen misschien liever. Het komt drie keer voor in mijn antwoord. Gelieve "dat" te lezen waar ik "wat" schreef als je dat beter vindt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de toevoeging betreffende dat versus wat; ik vreesde reeds wederom een slapeloze nacht tegemoet te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vooral Rotterdammers zeggen bijvoorbeeld: hou je muil eens dicht. Misschien ligt het daar ook aan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die Rotterdammers (en andere Nederlanders) bedoelen dus: houd die "grote mond" eens dicht.
Muil heeft te maken met de vorm van het uiteinde van hun gezicht (bij het gebit).

Bij al deze dieren past een muilkorf op (soort gaas in de vorm van een cilinder/diepe emmer).

Nu hoor ik je al denken dat bijv. een hond ook een korf heeft voor zijn muil. Maar deze is lang niet zo 'diep' als een echte muil.