Waarom heet een Vlaamse Gaai een Vlaamse Gaai en niet bv een Waalse Gaai?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is recht recht en niet krom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie, neit? grunningen zeker,ha,ha

Het beste antwoord

De Vlaamse Gaai heeft ook een heel deftige Latijnse naam: GARRULUS GLANDARIUS. Dat betekent kletskous van de eikels. In het voorjaar zingt de Vlaamse Gaai zijn eigen liedje. Vooral als er meer Gaaien in de buurt zijn. Soms zitten er een stuk of 10 Vlaamse Gaaien elkaar achterna. Van tak tot tak en van boom tot boom. Ondertussen zingen de mannetjes een zacht trillend liedje. Je zou haast niet geloven dat die druktemakers zo mooi konden zingen

Toegevoegd na 1 minuut:
De vlaamse gaai is bij iedereen wel bekend, een aantal jaren geleden hebben ornithologen (vogelkenners) echter de naam veranderd in gaai, zonder enige toevingen. Wij gebruiken de naam Vlaamse gaai omdat behalve het groepje "kenners" iedereen de vogel onder die naam kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
copy/pasten en dan niet op het antwoord komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psmans: ja en dus? Waarom heet hij nou zo? Je houdt me wel in spanning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook nog iets opgezocht: Voortdurend krassende eikelzoeker. Maar nu weet ik nog niet waarom VLAAMSE gaai? Kwam hij eerst veel in Vlaanderen voor? Of zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Het waarom van het Vlaamse komt er niet helemaal uit. Maar de overige info is toch interessant.
Het antwoord van Koolmeesje vind ik het best de waaromvraag beantwoorden.

Andere antwoorden (6)

Dat is niet duidelijk, misschien uit het Duits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vlaams Gaai is een luidruchtige,onhandige vogel. Misshien dat het daar iets mee te maken heeft,of hadeen ze het beestje dan beter Hollandse Gaai kunnen noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, jouw antwoord.
De Vlaamse gaai is een goede imitator en heeft de reputatie een nestenrover te zijn.
In het oosten van het land wordt deze mooie vogel al eeuwenlang Markklauer genoemd.
Er bestaan veel mythes rond deze gaai.Gaia=aarde.
In het duits is de naam Eichelhaeer .(Eikel haan.)
Degenen die een dier het eerst benoemen bepalen de naam.
Denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als 75 jarige vogel uit het oosten des lands,mnoet ik tot mijn schaamte bekennen nog nooit de naam Markklauer gehoord te hebben.
Weinig over te vinden. Het lijkt erop dat het te maken heeft met de Franse en Nederlandse taal.
Het woord ''gai'' heeft in het frans de betekenis ''vrolijk''
en door het gemengde waals-franse en vlaams-nederlandse taalgebied zou het wel eens zo kunnen zijn dat 'vlaamse' voor gaai werd gezet om aan te geven dat iemand het over de vogel had en niet over iets vrolijks.

Sinds kort heet een Vlaamse Gaai overigens
gewoon gaai en gaai betekent eigenlijk 'schreeuwer'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woorden van A. Putman:
Wat er Vlaams aan is, wist ik eigenlijk ook niet. Het Woordenboek der Nederlandsche taal zegt, sprekend over de gaai: 'Ontleend aan ofr. gai, en zeker 't eerst in Vlaanderen gebezigd gelijk ook uit de benaming Vlaamsche gaai blijkt.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heet tegenwoordig gewoon "Gaai". dus dit probleem is uit de wereld....