Kan iemand mij uitleggen wanneer je een redelijke termijn met e spelt en wanneer je een redelijke termijn zonder e spelt?

Ook vraag ik me af wanneer je zegt een grovelijke belediging of een grovelijk belediging.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (4)

Een redelijke termijn is altijd met een uitgangs-e. Die gebruik je alleen niet als je schrijft dat de termijn redelijk is. Want dan is redelijk geen bijvoeglijk naamwoord.

Een belediging kan grof zijn, nooit grovelijk. Een grove belediging.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is tevens in de rechtszaal altijd een grovelijke belediging. (De spellingchecker keurt het woord tóch af, dus het wordt echt in gewone schrijftaal niet gebruikt).
Amadea
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Mbt wel/geen E:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijvoeglijk_naamwoord_met_of_zonder_buigings-e Grovelijke belediging is typisch wetboekentaal. Ik had er tot 5 minuten geleden nooit van gehoord.
Amadea
7 jaar geleden
Dankje, tinus1969. Voor mij geldt hetzelfde. Is het in de rechtszaal spraakgebruik, of wordt het alleen geschreven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het woord "grovelijk" is voor mij helemaal geen onbekend woord [en ik kom nooit in rechtszalen ;-) ]
In de betekenis zoals ik die ken betekent het "heel erg".
"Dit is een grovelijke onderschatting van het probleem".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea: In ‘de termijn is redelijk’ is redelijk nog steeds een bijvoeglijk naamwoord. Ook in bijvoorbeeld mijn auto is nieuw. Dat heet dan een predicatief bijvoeglijk naamwoord. Een attributief bijvoeglijk naamwoord is ‘mijn nieuwe auto’ of inderdaad ‘een redelijke termijn’.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is die min niet van mij.
Het is altijd "een redelijke termijn", met e.

"Grovelijk" is een bijwoord dat "op grove wijze" betekent: "Hij beledigde hem grovelijk".

Toegevoegd na 4 minuten:
"Grovelijk" komt voor in BW 7:678 in de redenen voor ontslag op staande voet. Zo kun je je werkgever grovelijk beledigen of op grovelijke wijze je plichten als werknemer niet nakomen.
Computoon
7 jaar geleden
Kort samengevat:
Er komt meestal een -e. Er komt geen -e, als het zelfstandig naamwoord onzijdig is ('het'-woord) en het bijvoeglijk naamwoord wordt voorafgegaan door 'een', 'geen', of helemaal nix.
(dus: redelijke termijn/een redelijke termijn/geen redelijke termijn/de redelijke termijn; maar redelijk huis/een redelijk huis/geen redelijk huis/het redelijke huis).
7 jaar geleden
Allereerst moet je weten of het zelfstandig naamwoord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is....simpel gezegd of het een 'de' of een 'het' ervoor krijgt.

Alle woorden met 'de' ervoor, krijgen een-e achter het bijvoegljke naamwoord;
de knappe man, de mooie vrouw, de snelle auto enz....'Termijn' is een 'de' woord dus is het ook de redelijke termijn, op redelijke termijn, binnen redelijke termijn enz.

Alle woorden met 'het' ervoor krijgen ook vrijwel altijd een -e achter het bijv.nmw en zeker als het verkleinwoorden zijn;
-het kleine meisje-, -het stoute jongetje-, -het rode autootje- enz. MAAR....zodra je 'het' verandert in een , geen, zo'n, elk, welk, veel of weinig, komt er geen - e achter en wordt het bijv; -een klein meisje-, -welk rood autootje?- -zo'n groot huis-,- geen leuk werk-, -weinig fel licht- en- veel grof geweld- enz.

Aangezien het ook ' de belediging' is komt er een -e achter het bijv. nmw en wordt het de of een grovelijke belediging. Het woord 'grovelijk' of 'schromelijk' is echter afkomstig uit een spelling die gebruikt werd in de 19e eeuw (omstreeks 1864) en wordt alleen nog door voornamelijk rechts-,wet- of oudheidkundigen gebruikt. De spelling is in de loop der tijden dusdanig aangepast dat dit soort woorden in het spraakgebruik te lang werden gevonden en men gebruikt nu altijd ' de- of een grove belediging.
Het woord schromelijk is echter nog steeds als zodanig in gebruik maar wordt niet zo vaak meer gebruikt.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea: In 'de termijn is redelijk' is redelijk nog steeds een bijvoeglijk naamwoord. Ook in bijvoorbeeld mijn auto is nieuw. Dat heet dan een predicatief bijvoeglijk naamwoord. Een attributief bijvoeglijk naamwoord is 'mijn nieuwe auto' of inderdaad 'een redelijke termijn'.