Spreken de Europeanen in Groenland ook Groenlands?

De Eskimo's (Inuit) spreken alleszins Groenlands (Kalaallisut). Ik vraag me af of die 12% Europeanen ook Groenlands spreken. Zo niet, welke taal spreken ze dan en hoe communiceren ze dan met de Inuit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En Inuk is het enkelvoud van Inuit
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet ik, ik erger mij eraan als iemand het verkeerd gebruikt.
Amadea
7 jaar geleden
Nee, die redden zich met Deens en Engels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Danish_people_in_Greenland

Antwoorden (1)

Men spreekt op Groenland "Groenlands" en Deens. Een steeds groter wordend gedeelte van de bevolking spreekt ook Engels (vooral in de toeristische sector).

Toegevoegd na 15 minuten:
In Groenland is een speciaal comité (‘Oqaasileriffik’) dat ervoor moet zorgen dat Groenlands de hoofdtaal van Groenland blijft. In sommige delen van Groenland waar veel Deense immigranten wonen overheerst het Deens. Door speciale lesprogramma’s op scholen probeert het Comité, onder leiding van de Minister van Cultuur, Educatie, Onderzoek en Kerk, het Kalaallisut onder de Groenlanders te verspreiden. Volgens het Comité moet het Deens, naast het Engels, de belangrijkste vreemde taal blijven.

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien het Groenlands de officiële hoofdtaal is, volgt hier uit dat er op alle scholen in het Groenlands wordt onderwezen. De Deense bevolking dient het Groenlands te beheersen. Wat de Denen onderling spreken is een andere zaak. Voor de ongeveer 6000 Denen geldt dat het Deens als tweede taal.

Toegevoegd na 1 uur:
Een kleine groep (ongeveer 1000) Europeanen spreken geen Groenlands. Deze groep bestaat vaak uit studenten en wetenschappers die vooral Engels, Spaans en Noors spreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Maar de vraag is of de Europeanen die daar wonen óók het Groenlands beheersen.
Amadea
7 jaar geleden
Ondanks de aanvulling staat er nog geen antwoord op de vraag!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord is zit in het antwoord.
Het Groenlands is de officiële hoofdtaal, daaruit volgt dat er op alle scholen in het Groenlands wordt onderwezen. De Deense bevolking beheerst dus het Groenlands. Wat de Denen onderling spreken is een andere zaak.
Voor de ongeveer 6000 Denen geldt dat het Deens hun tweede taal is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kleine groep (ongeveer 1000) Europeanen die in Groenland woont spreekt geen Groenlands.
Het gaat dan meestal om studenten en wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus die Denen spreken Groenlands als eerste taal en Deens als tweede taal?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Lucy, wat de Denen onder elkaar spreken kan natuurlijk Deens zijn, Maar in het openbaar dienen zij Groenlands te spreken (ook met elkaar).
Zoals bv in Queensland (Australië), als men als Nederlandse emigrant in het openbaar Nederlands met elkaar spreekt, wordt men daar op aangesproken. In een supermarkt kan het gebeuren dat men op harde toon een waarschuwing krijgt: "no Dutch please"