Waarom zijn cijfers in elke vrijwel taal gelijk terwijl letters wel verschillen. Of zijn er wel degelijk talen met aparte cijfers.

Ik ken alleen romeinse cijfers en onze cijfers. Maar voor letters zijn er wel erg veel verschillende geschriften.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Met arabische cijfers kun je leuk rekenen.
Optellen, aftrekken, staartdelingen en zo meer.

14 - 11: wordt 4-1 is 3 en 1-1 = 0, uitkomst 3.
111 - 9: 1-9 lukt niet, even een 1 erbij pakken van links (dat wordt een 0), 11 -9 is 2, en de 1 en de 0 transporteren: uitkomst 102.
Probeer dat maar eens met Romeinse cijfers, lukt van geen meter.

Overigens is algebra een woord van arabische oorsprong.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wij gebruiken arabische cijfers, ik weet niet waarom. Ze zijn wel gemakkelijker dan de Romeinse cijfers, omdat die niet lekker werken in het tientallig systeem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gok dat dezelfde cijfers ivm met handel vroeger belangrijker was dan dezelfde taal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Hebreeuws hebben alle letters ook een getalswaarde. Vaak worden getallen (zoals jaartallen) weergegeven in de vorm van een aantal letters die samen opgeteld het gewenste getal vormen. Daarnaast worden echter ook de gewone cijfers meestal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
was niet meer zeker maar had het ooit gelezen dat de cijfers oorspronkelijk van indië waren. één is een verticaal streepje met een haakje , twee is een vert. streepje met een haakje naar links boven en rechts beneden. Drie is vert? stokje met drie linkse haakjes en zo voort. Er zit wel degelijk een visueel patroon in. Interesseert me , dus gv.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij gebruiken de arabische cijfers. Het merkwaardige is, dat in het arabisch de cijfers er anders uitzien dan bij ons.