Uit welke plaats of streek komt de uitdrukking "een kind kussen met een stenen bakkes" vandaan?

Mijn tante zei dit regelmatig bijv. als je zei dat iets moeilijk was. Dan zei ze: "Weet je wat moeilijk is? Een kind kussen met een stenen bakkes".

7 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Het beste antwoord

"Een kind kussen met een steenen bakkus als je een houten gewend bent."
Het gaat om het wennen aan nieuwe omstandigheden. Mijn oma gebruikte te pas en te onpas dit soort (Rotterdamse) uitdrukkingen. Ik gebruik ze nog steeds, want ik vind dat ze de taal verrijken en een knipoog toevoegen aan het saaie bestaan van alledag. :)
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
’t val nie mee ’n kind te zoene met ’n stene bakkes as je ’n houte gewend bent zegt men inderdaad ook wel als iets een beetje tegenvalt.

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk uit Tilburg. Als variant op "'t Is een hard gelaach" (met de betekenis dat het een onaangename ervaring of arbeid is) zei men daar " 'n kaind te kussen mee 'n steene bakkes".
Amadea
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Dank je.
Cryofiel
7 jaar geleden
"een hard gelag" is toch gewoon algemeen Nederlands, niet specifiek Tilburgs?
Amadea
7 jaar geleden
Dat klopt. Maar door het op z'n Brabants te zeggen en dan dus de gevraagde zinsnede eraan toe te voegen maak je er een Tilburgse uitdrukking van.