is dit juist geschreven "the best coffee in the town"?

hier bij ons in het eetcafe staat op de muur "the best coffee in the town" de meningen zijn verdeeld over het woord "the" wat hier niet hoort te staan. Is dit goed of fout en waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (2)

Nee, het is niet juist.
Het moet zijn : the best coffee in town.

Toegevoegd na 5 minuten:
In http://www.englishgrammarsecrets.com/suppose2/menu.php :
The new James Bond movie is supposed to be excellent.
It is supposed to be the best restaurant in town.

Toegevoegd na 7 minuten:
Waarom het zo is ?
Bij taal is er vaak geen "daarom" . De uitdrukking is : the best in town .

Toegevoegd na 5 uur:
Met toevoeging van MrTomaat:
Dit ligt overigens aan het woord town.
the best coffee in the world/village/area
the best coffee in city/space
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Dit ligt overigens aan het woord town. the best coffee in the world/village/area
the best coffee in city/space
paulus811
8 jaar geleden
'Best coffee in city' klinkt me wat vreemd. 'Best hotel in city' bijvoorbeeld nog veel vreemder
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ach excuses die hoorde idd in het andere rijtje.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Maar inderdaad wel vreemd. Waarom "in the city" en "in the world" maar "ïn town" en "in space"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna gaf al aan: in taal is er vaak geen "waarom".
Waarom is "hij wilt" fout en "hij gilt" goed?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Die opmerking had ik wel gezien, maar het veronderstellen dat er geen "waarom" is, betekent niet dat het stellen van de waarom-vraag daarmee a priori al geen zin heeft. En blijkbaar is er in dit geval toch wel degelijk iets meer over te zeggen, zie het antwoord dat amc intussen gegeven heeft.
amc
8 jaar geleden
@Gesp; willen is geen gewoon werkwoord maar behoort tot de bijzondere werkwoorden. Dit is het rijtje zullen, willen, zijn, hebben, kunnen en mogen. Zij worden anders vervoegt dan gewone werkwoorden waarin je iets doet(werkt). Het is dan ik wil, jij wilt, hij wil, wij willen enz. De 't' komt er alleen bij je/jij achter in dit geval. Gillen is iets wat je doet...je werkt als het ware en dan volgt de normale werkwoordvervoeging weer in beeld en komt er wél een 't' achter bij 'hij'.
amc
8 jaar geleden
oeps..ga ik zelf in de fout; uiteraard moet het zijn 'komt...weer in beeld' ;-)
Juist is; 'the best coffee in town'

In het Engels komt het vaak voor dat je het lidwoord 'the' niet gebruikt, in tegenstelling tot onze taal, waar we vrijwel altijd 'de' voor een zelfstandig nmw. plaatsen.

Engelsen gebruiken geen 'the' bij zelfstandige naamwoorden in algemene zin;
'Prices are still rising'...( de (algemene) prijzen stijgen nog steeds) Worden specifieke prijzen bedoeld, dan wordt wel 'the'gebruikt.....The prices of most cars (specifiek) have fallen...(de prijzen van de meeste auto's zijn gedaald)

Bij maaltijden wordt geen 'the' gebruikt; 'What time is diner'? ... Lunch is ready'...at breakfast you get toast'.

Ook geen 'the' bij straten, pleinen, gebouwen, parken, openbare gebouwen ( school, kerk, ziekenhuis) bruggen....'We go to school', 'He has to go to jail', 'We have visited London Eye', 'She is in hospital', 'They live in Downing Street', 'They went to church'.

Bij het superlatief 'most' komt geen 'the' als het de absolute meerderheid is;
'Most British teenagers like to dance'.
'Most' in de betekenis van 'meer dan iemand anders' krijgt echter wel 'the' ervoor....'Freerecord Shop sold the most games'.

Als je naar iets specifieks verwijst gebruik je wél het woordje 'the' voor het zelfst.nmw.....'it happened in the summer of 1980'...'it was in the street with the wooden houses'...'the wedding ceremony was beautiful'. Dit houdt in dat wanneer een specifieke stad bedoeld wordt, er wel 'the' voor komt te staan....'the best coffee in the town London'. Meestal hebben ze het echter dan over 'Londontown.

Dan zijn er uiteraard ook uitzonderingswoorden waar geen 'the' voor komt te staan zoals bij 'people', 'literature', 'education', 'society', 'happiness', 'death', 'history', '(un)employment', 'parliament', 'nature', 'heaven/hell', 'mankind' en misschien nog wat meer die me nu niet te binnen schieten.
amc