Hoe zoeken Chinezen een woord op in een woordenboek?

Of moet ik zeggen "karakterboek"? Zit er een systeem in die tekens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K
itsme
14 jaar geleden
leuke vraag!! zit er even over na te denken, heb echt geen idee hoe ze dat doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja gek hè. Ik vroeg me dat ineens af. Ben altijd met taal bezig, welke taal dan ook.

Het beste antwoord

Dat kan op drie verschillende manieren. In het PDF bestand hieronder staan deze opzoekmethodes duidelijk uitgelegd.

Het kan aan de hand van de uitspraak van het woord - dan doe je het net zoals in een Nederlands woordenboek. Een woord dat je uitspreekt als "gai" staat onder de g.

Maar je kan ook woorden opzoeken in de radicalenlijst, of in de moeilijk opzoekbare karakterlijst. Dan komt het streepjestellen om de hoek kijken.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De chinezen die wij rond hebben lopen hebben een vertaal computertje. Ze tikken daarin in 'gewone' letters de klank van de eerste lettergreep in, en gaan dan in de lijst scrollen, of tikken gewoon de geschreven klank in.

Er zit geen systeem in die tekens. De verschillende streepjes hebben geen betekenis als zodanig Dus als een character niet geleerd is, hebben ze ok geen idee van de uitspraak. (Due bij ons als ik au opschrijf, heeft dat een klank, bij een chinees character is dat niet zo).