taalvraag: zeg je 'op veelsoortige wijze' of is het 'op veelsoortige wijzen'?

het gaat om de volgende zin; dit verschijnsel kan zich op veelsoortige wijze(n) manifesteren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
18.9K
SimonV
8 jaar geleden
Als je twijfelt:
Googelen op "veelsoortige wijzen" geeft 17 hits.
Googelen op "veelsoortige wijze" geeft 310 hits.

Het beste antwoord

Als ik me baseer op de uitleg van het woord op deze website http://www.woorden-boek.nl/woord/veelsoortig "menigerlei, menigvuldig, vele, velerhande, velerlei, verscheiden", dan zou ik kiezen voor "veelsoortige wijzen", dus het meervoud.

Je bedoelt immers dat er meerdere wijzen zijn waarvan elke wijze zijn eigen specifieke kenmerken heeft.
Antoni
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt het op een veelsoortige wijze (manier) doen of op veelsoortige wijzen (manieren). In de context van jouw zin zou ik het in meervoud zien omdat het woordje 'een' er niet bij staat.
Ik zou kiezen voor 'dit verschijnsel kan zich op veelsoortige wijzen manifesteren".
amc