Wat is het verschil tussen 'ophalen' en 'afhalen'?

8 jaar geleden
in: Taal
22.8K
Antoni
8 jaar geleden
Je neus kan je ophalen, je beddengoed afhalen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen verschil, als je iets ophaalt, haal je iets af, wel kun je ergens de schil vanaf halen, of de deksel vanaf afhalen, maar ook je broek ophalen (omhoog hijsen). Het ligt er dus aan in welke zin het woord gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht maakt dit het duidelijk?
https://www.youtube.com/watch?v=xlANk415V7U

Antwoorden (2)

Ophalen en afhalen kunnen allebei betekenen dat je ergens naartoe gaat en daarvandaan iets of iemand meeneemt. In veel gevallen zijn beide werkwoorden mogelijk:

We staan op het station; wil je ons komen afhalen/ophalen?
Morgen komt onze chauffeur het servies afhalen/ophalen; u hoeft het niet af te wassen.
Ophalen en afhalen voegen allebei aan halen het aspect toe dat iets of iemand er klaar voor is om meegenomen te worden. Ze zijn vrijwel synoniem, maar er zijn twee aspecten die afhalen sterker benadrukt dan ophalen:

Het gaat bij afhalen vrijwel altijd om een vaste, logische plaats waar iets of iemand weg moet: het station, een loket of balie, een (afhaal)restaurant ('de afhaalchinees').
Datgene wat of diegene die ergens is, moet daar op een zeker moment ook echt weg: je laat iemand niet op het schoolplein of het station staan, en uiteraard hoort het bereide eten niet in het restaurant achter te blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zit toch wel een nuanceverschil in en je kunt het ook vanuit een bepaalde richting zien...op en af zijn eigenlijk ook tegengestelde richtingen.
Ik zie het meer als 'afhankelijk van welke kant je staat'.

Als ik naar iemand toe moet gaan om het afgeleverde pakketje te halen dan moet ik het dus ophalen bij degene die het aflevert aan mij. Ik moet het dus 'ophalen'.

Degene die bij mij een pakketje moet halen zal dan van mij te horen krijgen; "Je kunt het bij mij afhalen". Zo lever ik dus af en hij haalt het af.

Bij iemand van de trein halen is het wat lastiger. De trein levert in feite die persoon af en ik zal hem/haar dan ophalen. Eigenlijk hebben we bij het woord 'ophalen' een negatieve indruk want 'de vuilnis wordt altijd opgehaald' en ook 'de neus wordt opgehaald' voor iets of als je niet kunt/wilt snuiten, dit wordt als vies gezien of iets minderwaardigs...dus negatief voor het diepliggende gevoel.
Daarom wordt dan meestal gekozen voor 'iemand van de trein afhalen', gevoelsmatig dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
' Zo lever ik dus af en hij haalt het 'op', zal het moeten zijn. Ik heb abusievelijk 'af' geschreven, sorry ;-)
amc