Is ''doe maar niet'' een correcte ontkenning?

Het klinkt mij altijd een beetje wrang in de oren. Is het correct Nederlands? Zo nee, wat is dan het alternatief?

Toegevoegd na 6 minuten:
*ontkennende gebiedende wijs?*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Doe maar niet is een vriendelijke manier om te zeggen : " laat dat ! "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit kan van de leeftijd afhangen, maar persoonlijk vind ik het een onbeleefde uitdrukking. Van bijv. mijn partner of een goede vriendin zou ik het nog wel accepteren, maar als mijn kind of een leerling het tegen me zou zeggen, zou ik er niet blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lidwoord 'het' is weggelaten. Vroeger gebruikte men: doe het maar niet. Het slaat op iets dat je wil doen, waarvan men liever heeft dat je het niet doet.
'Laat het maar' wordt tegenwoordig eveneens als (laat maar) gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader "Het" is hier geen lidwoord maar een persoonlijke voornaamwoord. Meer vergelijkbaar met "hem" en "haar". https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/persoonlijk-voornaamwoord Ik heb haar met rust gelaten, ik heb het met rust gelaten. Probeer nu maar de of een in te vullen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan begrijp ik het niet.
Bij: Ik ga de potten in een ander kast zetten, antwoord je toch: doe (het) maar niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, maar je moet even snappen wat een lidwoord is en wat een persoonlijk voornaamwoord is: De, het, een zijn lidwoorden
Hem, haar, het zijn persoonlijke voornaamwoorden Maak eens een zin als: Laat het maar gaan
Lidwoorden
Laat de maar gaan....
Laat een maar gaan... Werkt niet. Waarom niet? Blijkbaar passen er geen lidwoorden daar. Laat het maar gaan
Persoonlijke voornaamwoorden:
Laat hem maar gaan
Laat haar maar gaan Het heeft twee manieren van gebruik. In de vorm die we hier bespreken is "het" een pers. vnw. geen lidwoord. Zoals bank soms een sofa is en soms en plek waar je je geld laat beheren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lidwoorden zie je nooit zonder zelfstandig naamwoord (roep ik zomaar). Het regent (dan is het geen lidwoord) in het bos (nu wel).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, Engels maakt het makkelijk:
Het=it (pers. voornaamwoord)
Het=the (lidwoord) It rains in the forest. Let it go
You better dont do it Get it?

Het beste antwoord

Dat is een verzoek tot het - al dan niet, definitief - staken van een bepaalde handeling.

Tegenovergestelde van 'doe maar'. Dat is ook correct Nederlands.

Alhoewel ik moet bekennen dat het meer spreektaal is dan schrijftaal, het voldoet niet aan de voorwaarde om een volledige zin te zijn betreft schrijftaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eventuele potentiële handeling moet het zijn. Want het kan ook evt. in de toekomst voorkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Doe maar niet" is geen ontkenning maar een verzoek of opdracht. De zin is wel correct.

Een ontkenning is bijv. :"Ik heb het niet gedaan."
Computoon
8 jaar geleden
Zo'n opmerking "doe maar niet" vertaal ik altijd met: " ik begrijp dat je het lief bedoelt, maar heb toch liever dat je het achterwege laat ".
Dat is zeker niet negatief.
Ivana
8 jaar geleden
Daarnaast geeft het woord 'maar' aan dat er een reflectie aan vooraf is gegaan, het is een correcte en weloverwogen poging om iemand op een andere gedachte te zetten. In die zin is het geen ontkenning. Meer een verwoording van een ander standpunt.