Hoe noem je een vrouwelijke gangster?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
4.5K
Computoon
8 jaar geleden
Logischer zou zijn geweest dat de mannelijke variant als 'ganger' werd aangeduid en de vrouwelijke als 'gangster'. Dan ga je ervanuit dat het achtervoegsels zijn bij 'gang'. Ga je ervanuit dat 'gangs' het uitgangspunt is, dan zou de man 'gangser' moeten zijn en de vrouw 'gangsster'. Hetzelfde dus als bij "fietser" en "fietsster". Er is weer eens geen peil op te trekken.
Amadea
8 jaar geleden
De oorzaak is echter geen rare Nederlandse taalregel, maar het feit dat het een leenwoord is. Omdat we in het Nederlands anders zo'n lang woord hebben: misdadigersbendelid. Lid[maat] is ook zowel mannelijk als vrouwelijk. Er is geen apart woord voor een vrouwelijk lid van een vereniging.

Antwoorden (1)

Dat is eveneens een gangster. Dit staat erover in de online Van Dale:
gang·ster (m, v ; meervoud: gangsters): lid van een misdadigersbende
Amadea