Waar komt de term "in je sas zijn" vandaan?

En wat ís een sas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

Het is helaas onduidelijk waar het woord sas in deze uitdrukking vandaan komt. F.A. Stoett geeft als verklaring dat sas hier eigenlijk 'sperma' betekent, dat eerst in verband werd gebracht met levenskracht en later met een opgeruimd humeur. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) ziet niets in deze uitleg, en vermeldt alleen dat sas in in zijn sas zijn niet verklaard kan worden.

Volgens Franck's Etymologisch Woordenboek der Nederlandsche Taal (1912, bewerkt door N. van Wijk) betekent sas hier oorspronkelijk 'sluis' (vergelijk de plaatsnaam Sas van Gent). Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vermeldt echter dat deze veronderstelling "weinig waarschijnlijk" is, omdat in zijn sas zijn ook voorkomt in oostelijke dialecten, terwijl die sas in de betekenis 'sluis' niet kennen.

Volgens het WNT is sas hier "wellicht hetzelfde woord als een der andere woorden sas", maar dat brengt ons ook niet verder, want sas kan volgens het WNT onder meer "snel verbrandend, al dan niet ontplofbaar mengsel", "palmhouten beitel" en "uitgespogen speeksel van een tabakspruimer" betekenen.

In het boekje Parels voor de zwijnen (2005) van H. Aalbrecht staat dat er misschien een verband is met het Bargoense woord sjaskelen (varianten sjaskeren en sasselen), dat 'zuipen, pimpelen' betekent. Dit gaat terug op het Hebreeuwse sjasjoon ('drinker'). Wellicht betekende in zijn sas oorspronkelijk dus 'vrolijk door dronkenschap'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"in je sperma zijn" hahahaha.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh my gosh!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook het etymologisch woordenboek en het spreekwoordenboek geven toe dat ondanks de vele speculaties de herkomst van deze uitdrukking onduidelijk blijft.
+

Andere antwoorden (4)

Badedas?
Tenminst ik ken het van de reclame....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sas is een ander woord voor sluis. Als een schip éénmaal in de sluis is,dan is de schipper tevreden,want hij is zijn sas.
Het wil dus zeggen dat je tevreden bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig! :)
AWM
14 jaar geleden
Als je mijn verhaal leest, dan zie je dat deze uitleg ook niet zo waarschijnlijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, Antwoordman! Maar ik vind hem wel leuk! :) En jouw uitleg is ook super!
in zijn sas komt niet voor als trefwoord.

in zijn sas is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
opgetogen (bn) : blij, dronken, enthousiast, extatisch, in de wolken, in zijn sas, triomfantelijk, verrukt
tevreden (bn) : bevredigd, content, in zijn sas, ingenomen, senang, te spreken, vergenoegd, voldaan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij van Sas van Gent. Daar zijn haast alle mensen in hun Sas.