Waarom is de inversie in een zinnetje als "'Hallo', said he" toegestaan?

Ik heb deze vraag gisteren ook al gesteld, maar in een kennelijk te beknopte vorm. De moderators hebben de vraag dus verwijderd.

Op school leerde ik destijds dat in simpele Engelse zinnetjes de volgorde altijd moet zijn: eerst het onderwerp en dan de persoonsvorm. Door het zinnetje in de titel kwam dus een dikke rode streep te staan: fout!

Toch kom ik die constructie af en toe wel degelijk tegen, in degelijk hedendaags proza. Vóór de vraag verwijderd werd, ontving ik al één antwoord: Engelse grammatica laat veel zinsconstructies toe.

Heeft iemand nog een gedetailleerde verklaring?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij zei hallo -> He said hello "Hello", said he -> "Hallo", zei hij
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nooit geleerd dat dat in het Nederlands een probleem was. Maar ik heb wél geleerd dat dat in het Engels niét mag.
Je komt het ook maar weinig tegen. Mijn vraag is dus: zijn daar regels voor?

Antwoorden (1)

Engels is een zgn SVO taal (volgorde in een zin: subject verb object). Het moet dus <'hello' he said>. zijn.
Nederlands is een taal waarin zowel SOV (meestal bijzinnen) als SVO (meestal hoofdzinnen) mag.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, zo heb ik het ook geleerd.
Maar ik kom af en toe tóch die foute zinsbouw tegen. Degene die mijn verwijderde versie van deze vraag beantwoordde (ik ben zijn naam even kwijt) gaf daar ook een paar voorbeelden van.
Het enige dat ik niet zeker weet is of het uitsluitend Engelse teksten zijn, ik lees ook veel uit de VS afkomstige boeken.
Bordensteker
8 jaar geleden
Objection!
< "Hello" he said > lijkt mij een voorbeeld van OSV (object subject verb) ...