Wat is goed: Het mannenkoor geeft zijn zoveelste Kerstconcert of geeft haar zoveelste Kerstconcert?

Ik moet een programmaboek maken en de meningen zijn 50/50.
Ik wil niet kiezen voor "het" zoveelste

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kan ik nou kiezen voor beste antwoord en/of vraag sluiten. 18uur geleden kon dat nog.
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/577465/zeggen-zovele-vrouwen-links-rechts#c1876866

Het beste antwoord

Heeft zijn is correct:
vb:Wat is correct: het bestuur heeft zijn goedkeuring uitgesproken of het bestuur heeft haar goedkeuring uitgesproken?
Antwoord
Zeker correct is: het bestuur heeft zijn goedkeuring uitgesproken. Het is onduidelijk of de verwijzing met haar naar bestuur als correct kan worden beschouwd.
fremar
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat niet over een bestuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onder (4a) Het comité zal haar rapporten binnenkort bekendmaken. (status onduidelijk, comité is een het-woord).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist door die tegenstrijdigheden die men weet te vinden, blijft het 50/50
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de gegeven link staat ook dit: "Het vrouwelijke bezittelijk voornaamwoord haar wordt ook vaak gebruikt om te verwijzen naar verzamelnamen die het-woorden (zoals bestuur, collectief, comité) of mannelijke de-woorden (zoals bond, raad) zijn. Maar voor heel wat taalgebruikers is dat gebruik niet aanvaardbaar. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of het verwijzen met haar bij zulke verzamelnamen als correct kan worden beschouwd."
Het koor, is een verzamelnaam. Verder staat er geschreven: "Verwijzingen met zijn zijn in deze gevallen zonder meer correct.".
Als je de puntjes op de -i- wil zetten: bij het gebruik van -zijn- (in dit geval), is het zeker correct, -haar- kan echter eveneens. Bij deze heeft Amadea dus zeker gelijk. Als je googelt op "het koor viert haar", krijg je meer 149.000 hits. Bij "het koor viert zijn", 211.000. Interessante vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord van @fremar is eveneens juist. "bestuur" dient enkel maar als voorbeeld. Beiden een +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader, bedankt voor je inzet. "het vrouwelijk bez. vnw wordt ook gebruikt voor verzamelnamen die het-woorden zijn, waarbij haar eveneens kan.
Zal waarschijnlijk de reden zijn dat de editor en tekstschrijver aan "haar" vasthouden, maar zij (zijn beide hij's) noemen die reden niet. Het is meer in de trant van: zo doen wij dat altijd al. Tsja ...

Andere antwoorden (1)

Daar bestaat een handige methode voor: op http://www.inventio.nl/genus/ kun je opzoeken of een woord mannelijk, vrouwelijk, of onzijdig is.

Koor is onzijdig. En daar hoort het bezittelijk voornaamwoord 'zijn' bij. Er staat al het voorbeeld Het koor in al zijn schoonheid.

De juiste formulering is dus: Het mannenkoor geeft zijn zoveelste Kerstconcert.

Vind je dit een rare zin, dan kan je het natuurlijk ook anders opschrijven. Bijvoorbeeld: Dit is het zoveelste Kerstconcert van het mannenkoor.
Amadea
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed antwoord, +. Waarbij aangetekend dat het niet nodig is op te zoeken of 'koor' mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Dat volgt namelijk al uit het feit dat we 'het koor' zeggen, en niet 'de koor'. Woorden die met 'het' worden gebruikt, zijn altijd onzijdig. Bij onzijdige woorden hoort inderdaad het bezittelijk voornaamwoord 'zijn'.
Amadea
8 jaar geleden
Voor Nederlanders die Nederlands als moedertaal hebben is het inderdaad voor een woord als koor niet nodig om dit op te zoeken. Maar toch een handige methode om te weten, want wat zou jij bijvoorbeeld schrijven als het om een bibliotheek gaat. Is het dan zijn of haar leden?
Cryofiel
8 jaar geleden
Woorden die met 'de' gaan, moet ik inderdaad opzoeken. Maar dat was niet de boodschap van mijn vorige reactie - die was dat opzoeken van het geslacht niet nodig is voor woorden die met 'het' gaan. Sommige 'de'-woorden hoef ik trouwens ook niet op te zoeken. Ik weet niet of het altijd opgaat, maar volgens mij zijn woorden die op -heid eindigen altijd vrouwelijk (vrouwelijkheid, zelfs mannelijkheid, gezelligheid, snelheid, bescheidenheid, enzovoort).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea,
Ik ben wel de redacteur maar er is ook een editor.
Het boek(je) is minstens 50blz dik.
Het beroerde is, dat hij samen met een tekstverbeteraar op internet ging kijken toen ik 'haar" in "zijn" liet wijzigen.
En dan staat er zeg maar voor 90% het mannenkoor geeft "haar".
http://www.mastreechterstaar.nl/
De Koninklijke Zangvereniging Mastreechter Staar werd opgericht in 1883 en verwierf in de loop van haar bestaan grote bekendheid
http://www.meppelermannenkoor.nl/nieuwsarchief.htm
Donderdag 3 januari 2013 heeft het Meppeler Mannenkoor haar nieuwjaarsreceptie gehouden.
http://www.rodi.nl/widgets/1704-medemblik/nieuws/1200411-concert-hoorns-byzantijns-mannenkoor
Het jarige Hoorns Byzantijns Mannenkoor komt zaterdagavond 14 maart naar de Bonifaciuskerk in Medemblik. Het koor viert dit jubileumjaar haar dertigjarig bestaan.
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/126211/Concert-Rhythm-of-Life-in-JBZ-kapel
In 2003 heeft het Koninklijk ’s-Hertogenbosch’ Mannenkoor haar 100 jarig jubileum gevierd.
Er zijn er wel enkele sites te vinden die "zijn" gebruiken maar die vallen in het niet bij de mannenkoren waar "haar" gebruikt wordt.
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/taal/vraag/577587/mannenkoor-geeft-zoveelste-kerstconcert-geeft
De haarziekte van Nicoline van der Sijs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb speciaal websites als voorbeeld waarvan de teksten door professionals zijn geschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Joan, er zijn ook 'professionals' die zich vergissen. Ik heb de fout al vaak zien maken, ook door journalisten. Ga er maar van uit dat Amadea gelijk heeft. Als het een 'het'-woord is, is het altijd 'zijn'. Alleen bij 'de'-woorden zijn soms beide vormen juist: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1280/zijn_haar_de_stad_en_inwoners/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amicitia, ik had "haar" al in "zijn" gewijzigd. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende zaken.
Dat punt 4a van
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/verwijswoorden
kreeg ik ook om zijn oren.
Het gaat natuurlijk niet om dat éne woord, maar er moeten dan meer wijzigingen worden doorgevoerd. Ik ben wel degene die het laatste woord heeft, maar ik wil hen overtuigen.
Ik heb dus wat zwaarder geschut nodig. Ik moet hen zogezegd uit de orkestbak kletsen met bewijzen.
Amadea
8 jaar geleden
Bij het eerste voorbeeld dat je geeft, JoanDArc, klopt 'haar'. Want vereniging is vrouwelijk. De andere voorbeelden zijn pertinent fout. Eigenlijk onbegrijpelijk. Alleen als het om een vrouwenkoor zou gaan kan ik die vergissing begrijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij onzijdige woorden gebruik je bijna altijd 'zijn':
Het comité (o) heeft zijn vergaderkalender gepubliceerd.
Het schoolbestuur (o) heeft zijn nieuwe voorzitter gekozen.
In 1930 maakte het schip (o) zijn eerste lange reis.

Uitzondering
Als het verkleinwoorden van duidelijk vrouwelijke woorden zijn, gebruik je 'haar'. Bijvoorbeeld:

Het nichtje staat met haar jas aan bij de voordeur. ('de nicht' is vrouwelijk) Het teefje heeft moeite om haar pups bijeen te houden. ('de teef' is vrouwelijk) Bron: http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=99 De uitzondering geldt dus enkel voor zeer specifieke woorden en lijkt me niet van toepassing op 'koor'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor jullie moeite. Ik print alles uit en ga kijken hoe ik het inkleed zonder kans op aanvaring of stranding.
@Amacitia, voor wat betreft het schip. Als iemand spreekt over: het schip zette zijn reis voort, dan weet iedere (ex) zeevarende dat die persoon weinig met schepen in combinatie met varen te maken heeft (gehad). Of van een bepaalde maatschappij komt. Voor ons is een schip officieel altijd vrouwelijk (nooit een boot en nooit vaarde).
Zelfs als, zoals allang geaccepteerd is, het schip een mannelijke naam heeft. Ook de minister van defensie Jeanine Hennis-Plasschaert is door de knieën. Zij spreekt en schrijft zowaar in officiële stukken: "De Karel Doorman" en haar bemanning.
Wist je dat het voorbeeld in Onze Taal: "In 1930 maakte het schip zijn eerste lange reis" geacht wordt afkomstig te zijn uit een verslag van de eerste lange reis van een luchtschip. Spreekt iemand over het schip begon zijn reis, dan volgt gelijk de vraag aan boord van welke Zeppelin hij voer. Fijn dat jullie (ook fremar en fader) de moeite hebben genomen mijn vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag voor mijn part, maar dan zou het eigenlijk 'de schip' moeten zijn en niet 'het schip'.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat doen de Duitsers dan weer stukken beter dan wij:
"Het meisje hield zijn pop stevig vast." Waarbij de pop dus van het meisje was, niet van een niet-genoemd jongetje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke regel moet toch zijn uitzondering(en) hebben. Anders is het te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had er een lachend gezichtje bij gezet. Is niet gelukt. Daarom maar zo: :-)
Thecis
8 jaar geleden
@JoanDArc Ik weet niet of het te laat is, maar je kan in geval van twijfel ook altijd het Genootschap Onze Taal om advies vragen. Zij kunnen je absoluut een sluitend antwoord geven waar je bij je editor kan aankomen.
https://onzetaal.nl/taaladvies
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Thecis, het is andersom. Onze Taal moet samen met mij de editor overtuigen. Die heeft als hartstochtelijke Vlaming geen boodschap aan wat Onze Taal en ik vinden.
Als klap op de vuurpijl gaat het hele concert niet door wegens dreigingsniveau 3. Het Groot Mannenkoor (ongeveer 300 stemmen) zou in de kathedraal te Brussel concerteren.
Amadea
8 jaar geleden
Eindconclusie is dus dat jouw editor haar zin heeft gekregen... ;- )
Thecis
8 jaar geleden
@JoanDArc
Mijn vader was een taalpurist en ook geabonneerd op het maandblad Onze Taal. Daarbij werd ook beschreven dat het voor Nederland en Belgie was. De vlamen spreken immers gewoon Nederlands. Een hartstochtelijke Vlaam zou hier niet om heen moeten kunnen. Ik had ook de intentie om aan te geven dat je met het antwoord van Onze Taal jouw editor zou moeten kunnen overtuigen. Mocht dit niet duidelijk zijn geweest, dan bij deze dat we hetzelfde bedoelden. Vervelend dat het niet door kan gaan, hopelijk wordt er een alternatief of een alternatieve datum gevonden. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, erruuug ::))
Ik heb uiteindelijk verordonneerd en verordineerd dat "zijn" gedrukt moet worden. Overal waar het van toepassing is, omdat ik dat vind. Uiteindelijk wordt mijn naam vermeld en niet de zijne. Punt uit. De discussies betreffende "De bibliotheek en haar leden" zijn al achter de rug.
http://www.probiblio.nl/actueel/nieuwsberichten?pi=56&news_item_id=819 Dat de Vlamingen "gewoon" Nederlands spreken zou ik niet willen beweren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan, ik ben Vlaamse en ik zou de zin in kwestie nooit verkeerd geschreven hebben. De 'Vlamen' gebruiken al eens andere woorden dan 'd'Ollanders', maar ze schrijven wel volgens dezelfde regels. Of dat zou toch zo moeten zijn.
Ik krijg wel steeds vaker het gevoel dat de Nederlandse taal het minst belangrijke vak op school geworden is (bij Vlamingen en bij Nederlanders).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amicitia, dat zou zo moeten zijn. Als ik alleen al naar de spellingsfouten kijk die mij op GV om de oren vliegen, kan ik het alleen maar helemaal met je eens zijn.
Niet alleen op GV, ook in officiële stukken zoals bv processen-verbaal. Om van de grammaticale onregelmatigheden nog maar niet te spreken. Menig keer zei een bepaalde rechter: "Er ontbreken niet alleen bewijzen, maar die kromme zinnen en de d'tjes en de t'tjes zijn ook niet te vertrouwen. Ach, het schip zal er niet van zinken".