Waar komt het spreekwoord "wachten tot je een ons weegt" vandaan?

En kent iemand nog meer soortgelijke spreekwoorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit een moeilijke vraag, normaal krijg ik binnen 30 sec. antwoord :-D

Het beste antwoord

Zo lang wachten tot je broodmager bent geworden...als je niet werkte kreeg je ook niets te eten...

De andere soortgelijke gezegden, die ik ken, zijn bijna allemaal al genoemd. Ik ken alleen nog 'wachten op het laatste oordeel'..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wachten tot sint juttemus, (of de verklaring hiervan) :
wachten tot de kalfjes op het ijs dansen
wachten tot je een meisje/jongetje wordt
wachten tot je wortels schiet
je staat erbij, alsof je besteld bent, en niet afgehaald
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn herinnering had het te maken met het wegen van heksen die als ze te licht werden bevonden op de branstapel moesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wachten tot Pinksteren en Pasen op een dag valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen spreekwoord, het is een uitdrukking of gezegde en het betekent: onmogelijk lang wachten.
Dat lijkt mij voor zichzelf spreken.

Bedoel je 'ons' of bedoel je wachten?

Ons kent ons. =
Betrekkelijk afgesloten clubje mensen dat onderling de zaken regelt.

Wachten tot je een ons weegt. =
onmogelijk lang wachten

Voor paal staan. = Voor schut staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wachten tot het vriest in de hel.
Rieneke1