wat is station Amsterdam Centraal in het engels?

Moet centraal meevertaald worden volgens de regels, dus Amsterdam Central station, of bijft het Amsterdam Centraam station in het engels omdat het de naam van het station is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (3)

Ik zou het meevertalen Trainstation Amsterdam-Central, om vervolgens de Nederlandse benaming tussen haakjes er achter te zetten.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Amsterdam centraal station = Nederlands
Amsterdam central station = Engels

Zo vertaalt 'de machinist' het altijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn inziens het beste antwoord. Wordt altijd omgeroepen 'Amsterdam Central Station'.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Ja, maar ook hier wordt ook de Nederlandse benaming eerst genoemd. Je hebt dus een combi van de twee namen, voor alle duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Het woordje 'Centraal' moet ook in het Nederlands vermeld worden, omdat het gewoon de officiële complete benaming is voor dit specifieke station. Je hebt namelijk meerdere treinstations die de naam 'Amsterdam' erbij dragen zoals 'Amsterdam Sloterdijk', 'Amsterdam Muiderpoort', 'Amsterdam Rai' en nog enkele.
De hele benaming is in het Engels; 'Amsterdam Central Train Station' en sommigen spreken ook van 'Amsterdam Central Railway Station'.
Zoals al werd aangegeven zal in de trein zelf 'Amsterdam Central Station' omgeroepen worden. Een Engelssprekende toerist die de weg zoekt hierheen, zal naar 'the Amsterdam Central Train Station' vragen of gewoon naar 'Amsterdam Central Station'.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Nederland werd vroeger de afkorting CS gebruikt, tegenwoordig officieel alleen nog maar Centraal, hoewel in het spraakgebruik en op bussen de afkorting CS nog steeds gebruikt wordt. Amsterdam Centraal (dus Amsterdam Central)
Den Haag Centraal
Rotterdam Centraal
Utrecht Centraal
Leiden Centraal
De toevoeging Train station door de omroeper is overbodig. Dat de toerist in de trein zit, had hij allang in de gaten