Zijn er regels aan te wijzen voor het maken van bijvoeglijke naamwoorden van topografische namen?

Ik ben een aantal vervoegingen nagegaan maar heb nog geen duidelijke structuur kunnen vinden:

Nederland - Nederlands - Nederlander
Duitsland - Duits - Duitser

Frankrijk - Frans - Fransman
Oostenrijk - Oostenrijks - Oostenrijker

België - Belgisch - Belg
Azië - Aziatisch - Aziaat

Vlaanderen - Vlaams - Vlaming

Ik kom er niet uit, weet iemand of hier een soort van regelgeving voor is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, je moet ze per geval opzoeken in een goed woordenboek.

In dit, bijvoorbeeld:

Aardrijkskundige namen
Is het nu Kiev, Kiew of Kief? - de juiste spelling van aardrijkskundige namen levert vaak problemen op. Officiële regels zijn hier niet voor, maar instanties als de Verenigde Naties bevelen aan om de naam die in het land zelf gebruikt wordt over te nemen. Eventuele problemen die vervolgens ontstaan door de transcriptie van niet-westerse alfabetten kunnen worden ondervangen door een gestandaardiseerd transcriptiesysteem te gebruiken. Deze uitgangspunten vormen de basis voor de Wijzer van geografische namen. Dit boek geeft per land de spelling van de namen van de belangrijkste steden, rivieren, gebergten, enzovoort, waarbij uiteraard ook bestaande Nederlandse benamingen (zoals Turijn voor 'Torino') zijn opgenomen. Ook worden de inwonernamen (Letlander of Let?) en de bijvoeglijke naamwoorden (Cyprisch of Cypriotisch?) gegeven. Het boek is ontsloten door een alfabetisch register met daarin alle benamingen die in het boek zijn opgenomen.

Wijzer van geografische namen van Jan van Groesen en Gerard Verhoeven is een uitgave van Sdu Uitgevers

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse taal gebruikt, net als vele andere talen, verschillende suffixen om een demoniem te creëren. Deze suffixen, of achtervoegsels, zijn vaak afkomstig uit het Latijn of het Germaans.