Is het: Wat sla je je er goed doorheen of wat sla je er goed doorheen?

Het Is een vraag of opmerking naar iemand gericht. Ik denkt zelf twee keer: je in de zin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
12.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met vraagteken als je wilt weten WAT hij/zij er zo goed doorheen kan slaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee er in geen vraagteken. Gaat om iemand die ziek was.
Ivana
8 jaar geleden
Het is geen vraag maar een opmerking en ja, met dubbel je of 'jij je'

Antwoorden (2)

Als je ermee wilt vertellen dat je de ander bewondert om hoe die met de omstandigheden omgaat, dan zeg je: "Wat sla je je er goed doorheen".

Maar gaat het om bijvoorbeeld een midgetgolfbal die door de slag van de ander in één keer door het bedoelde gat gaat, dan zeg je: "Wat sla je er goed doorheen!".

Toegevoegd na 5 minuten:
Zich er doorheen slaan = een wederkerend werkwoord. Net zoals zich wassen en zich vergissen. Daarbij zeg je bijvoorbeeld ook "Was je je aan de wastafel of onder de douche?" en "Weet je zeker dat je je niet vergist?".
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wat mijn gedachten dus ook. Het gaat om een persoon. Dank voor antwoord.
Je kunt het ook zo zien zoals het bedoeld is namelijk; wat sla je JEZELF er goed doorheen. Van lieverlee is hieruit in het algemeen taalgebruik onder de mensen JE overgebleven, omdat we graag afkorten. Zie het net zoals in 'ik heb me dat aangeleerd'. Feitelijk bedoelen we dan 'ik heb dat mezelf aangeleerd'.

Je bent dus niet daadwerkelijk ergens mee aan het slaan. Loop je bijv. in het oerwoud met een kapmes en je wilt je(zelf) een weg banen door het hoge struikgewas, dan sla je door het struikgewas heen mét het kapmes. Je slaat je(zelf)dan er zo doorheen, door er doorheen te slaan.
amc