Kan men zeggen een jongen dat..of een meisje die?

ik hoorde een hoogbegaafde zeggen een meisje die ,is dat goed of niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Dat is niet goed. Het is het meisje dat en de jongen die. Dit kun je controleren door het om te draaien. Da zeg je: 'Die jongen' en 'Dat meisje'. Want als je het anderso zou zeggen hoor je meteen al dat dat niet klopt: 'Die meisje' en 'dat jongen'. Dat klinkt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of iets'klinkt' of niet is niet relevant.
Het zijn afgesproken taalregels, punt.
Zo vind ik 'het plot' nog steeds logischer klinken dan 'de plot', terwijl alleen 'de plot' correct is.
Cryofiel
8 jaar geleden
Goed antwoord met goede uitleg, dus een +. Als iemand het heeft over "een meisje die daar liep", heb ik altijd de neiging daarop in te gaan met "de meisje", of "deze meisje", want dat is in wezen wat de spreker ook deed.

Andere antwoorden (2)

Nee.

De jongen die.
Het meisje dat.

Hoogbegaafd? Geloof er niks van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Althans een hoogbegaafde die bijvoorbeeld ontzettend goed is in wiskunde, zou ik toch niet meer als hoogbegaafd beschouwen als hij niet een simpele taalregel kan toepassen. Alleen als de hoogbegaafde allochtoon is, is dit uit te leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het eenmalig is kan dat natuurlijk ook fout gedaan worden door een hoogbegaafde.

Toegevoegd na 24 minuten:
minnen=uitleggen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoogbegaafden mogen ook wel eens een foutje maken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eenmalige fout kan natuurlijk. Zal hem even aanpassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Linkie? Tijd?
tinus1969
8 jaar geleden
Dit soort taalfouten zijn aangeleerd, en Nederlands is op dit punt (correct gebruik van geslachten en bijbehorende woorden zoals hij/zij/het/die/dat) een bijzonder lastige taal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Aangeleerd? Leg even uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoogbegaafden kunnen ook van niet-Nederlandse komaf zijn. Ik kan zelf in het Nederlands uitstekend uit de voeten (al maak ik wel eens een foutje) zonder echt hoogbegaafd te zijn trouwens, maar als je de kapitale (lidwoord/naamval)fouten hoort die ik in het Duits maak.....oef !! Dan zou ik alleen op mijn taalvaardigheid al tot niveau ' kan nog net zelfstandig wonen , met begeleiding' afgezakt zijn.
Lidwoorden kunnen vrijwel niet afgleid worden van het woord zelf, maar moet je 'uit het hoofd' leren als je de taal oppikt. Als je het als kind niet leert, haal je die schade eigenlijk nooit meer in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan iemand punt voor punt uit leggen wat er onjuist is aan dit antwoord?
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, dat lijkt me duidelijk: Taal is sowieso aangeleerd, dit soort fouten zijn dus aangeleerd, hetzij bewust (slecht voorbeeld), of door onvoldoende oefening (afwezigheid van voorbeeld). Ze zeggen dus he-le-maal niets over intelligentie, net zoals een intelligent persoon ook grote problemen kan hebben met Duitse voorzetsels en naamvallen. Dit soort fouten worden in mijn ervaring vooral gemaakt door mensen die niet als jong kind (goed) Nederlands hebben geleerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vind het geen min waard, maar als ik alle irrelevante informatie uit je antwoord negeer, blijft er een wel heel summier antwoord over, namelijk: "Nee. De jongen die. Het meisje dat." en dat vind ik te mager om een plus te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze zeggen dus he-le-maal niets over intelligentie, net zoals een intelligent persoon ook grote problemen kan hebben met Duitse voorzetsels en naamvallen. Natuurlijk wel. Neem 100 personen die vaak fouten maken met die/dat (alleen autochtonen). Ik durf er blind 100 euro op te zetten dat die een lager IQ hebben dan mensen die die fouten niet maken (of alleen een enkele keer in een onbewaakt moment). Als je de/het goed kan plaatsen heb je een lage intelligentie als je daarna die/dat niet goed kan plaatsen. Mensen die veel problemen hebben met Duitse naamvallen zullen vooral niet-Duitsers zijn, dat is logisch. Een Nederlander die
Het(steeds juist) meisje die/dat (ene keer juist andere keer niet)... zegt is alleen uit te leggen als niet intelligent. Hoe anders? Ik maak in mijn antwoord bewust onderscheid tussen autochtoon/allochtoon. @Marleen wat ben je? Nederlandse die naar Duitsland is verhuist toch?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dit geval, zal het meisje die dat gezegd heeft, zich waarschijnlijk voor haar kop slaan als ze het terug ziet op televisie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jep. Maar de naamvallen krijg ik never nooit meer allemaal op een rijtje ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies wat ik uitsluit in mijn antwoord. Jij bent natuurlijk een allochtoon in Duitsland. Dus: Iemand opgegroeid in Nederland met liefst Nederlandse ouders. Als deze wel goed HET meisje zegt. Kan deze haast niet meer hoog-intelligent zijn als deze daarna meerdere keren HET meisje DIE zegt (of gelijkende fout). Volgens jou wel? Schets mij dan de situatie waarin dat te begrijpen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*laatste "jou" is niet gericht aan Marleen, maar aan iedereen die het niet eens is met dit antwoord.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik twijfel of het antwoord een plus waard is, maar:
a) het antwoord is inhoudelijk juist
b) al die minnen zijn totaal onterecht Daarom slaat de twijfel door naar een C+. Bij deze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, ik zit wel eens te geiten met mijn dochters en dan praten we verschillende Nederlandse dialecten danwel expres heel krom. Mensen vinden dat wel eens lastig platsen ; die drie blonde koppen met dat importaccent...... De vele minnen vind ik inderdaad ook niet terecht, want het antwoord is niet onjuist. Misschien vallen mensen over de mening aan het eind, maar persoonlijk vind ik dat geen reden voor een min. Meningen maken een antwoord volledig, en opnenen soms leuke discussies. Yoals of een hoogbegaafd iemand taalfouten kan / mag maken. Tuurlijk mag dat. Hoogbegaafden zijn ook maar gewoon mensen die goed IQ-testjes kunnen maken.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, je maakt een (helaas vooral in het onderwijs) veel gemaakte denkfout, als je wed: 'Ik durf er blind 100 euro op te zetten dat die een lager IQ hebben dan mensen die die fouten niet maken.' Wat je hier namelijk als vanzelfsprekend ziet, is in feite zwaar omstreden, en veel pedagogen denken juist dat het andersom is: Mensen met een hoog IQ automatiseren slecht (zijn slecht in 'stampen' en het leren van regels en rijtjes, zoals tafels van vermenigvuldiging) en maken dat soort fouten juist VAKER.
Domme mensen (laag IQ) leren gewoon onbewust de regel aan; maar hoogbegaafde mensen gaan zich juist afvragen waarom 'het meisje die' fout is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maakt toch niet uit hoe degene het leert. Als deze het maar leert. Iemand met hoog IQ zal het uiteindelijk beter leren/toepassen. Vandaar de hogere score in een IQ test. Als het juist toepassen van iets wat je leert niet meer intelligentie meet, weet ik niet meer wat intelligentie is.
Cryofiel
8 jaar geleden
@tinus1969, jouw opmerking gaat wellicht op voor mensen die *bewust* een taal leren. Dat geldt dan bijvoorbeeld als ik Frans leer, dan heb ik moeite met 'le' en 'la'. Een Fransman die Frans leert doordat hij in een Frans gezin wordt geboren, "leert" niet op die manier.
Cryofiel
8 jaar geleden
@MrTomaat, intelligentie is meer, en vooral heel anders, dan het toepassen van dingen die je als kind "op de automatische piloot" hebt geleerd. Intelligentie is juist het "spelen" met je kennis, het flexibel opdoen van nieuwe kennis, het toepassen van bestaande kennis in onbekende situaties, het combineren van kennis uit uiteenlopende gebieden om een nieuw probleem op te lossen, enzovoort. Daarom denk ik dat de juiste toepassing van bijvoorbeeld 'der-des-dem-dem' in het Duits niets over de intelligentie zegt wanneer het een Duits kind betreft, maar eventueel wel wanneer het iemand betreft die op volwassen leeftijd Duits heeft geleerd.
Ivana
8 jaar geleden
Zou dat "hoogbegaafde" niet "hoogbejaarde" moeten zijn? Heeft vraagsteller niet over het hoofd gezien dat haar "hoogbejaarde" door de spellingcontrole werd veranderd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee de vrager spreekt over iemand die in een programma meedeed over hoogbegaafden.
Nee dat kan niet. Het is 'het meisje' en het bijbehorende aanwijzend voornaamwoord voor het-woorden is 'dat'. Het is 'de jongen' en het bijbehorende aanwijzend voornaamwoord voor de-woorden is 'die'.

Groetjes,
...Ano