Waar komen al die verwijzingen naar de kleur blauw vandaan als het om verdriet gaat?

De blues,feeling blue,een blauwtje lopen,etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Ik hoop dat je dit stuk Engels begrijpt, zoniet, dan wil ik wel wat uitleg geven als je dat nodig hebt:

"In the English language, blue may refer to the feeling of sadness. "He was feeling blue". This is because blue was related to rain, or storms, and in Greek mythology, the god Zeus would make rain when he was sad (crying), and a storm when he was angry. Kyanos was a name used in Ancient Greek to refer to dark blue tile (in English it means blue-green or cyan). The phrase "feeling blue" is linked also to a custom among many old deepwater sailing ships. If the ship lost the captain or any of the officers during its voyage, she would fly blue flags and have a blue band painted along her entire hull when returning to home port."

De herkomst van 'een blauwtje lopen' is echter ergens anders te vinden:
Soms moeten zegswijzen letterlijk worden opgevat. Een 'blauwtje lopen' is daar een mooi voorbeeld van. Huwbare jonge vrouwen uit betere kringen waren in het verleden tamelijk direct in het uiten van hun gevoelens. Kregen zij een huwelijksaanzoek van een kandidaat die zij niet geschikt achtten, kon de man rekenen op een welgemikte trap tegen het scheenbeen. Had een adellijke jongeman een diepblauwe scheen, kon men ervan uitgaan dat hij was afgewezen door de vrouw die hij begeerde. Hij had een blauwtje gelopen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hier een iets versimpelde vertaling van het Engelse stuk:

Blauw kan verwijzen naar een verdrietig gevoel. Dit komt doordat blauw is verbonden met regen of stormen. In de Griekse mythologie liet Zeus het regenen als hij verdrietig was of stormen als hij boos was.
De uitdrukking 'feeling blue' is ook verbonden met de zeilscheepvaart. Als een schip tijdens de reis zijn kapitein of een andere officier verloor, voerde het voor de rest van de reis een blauwe vlag en werd een blauwe band rond het hele schip geschilderd alvorens de thuishaven binnen te lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

blauw is de kleur van de zee, van de lucht, van het koele...de rust...bij blauw daalt de bloeddruk , bij de kleur rood stijgt de bloeddruk , dus een en ander heeft te maken met ons gevoelens en biochemische reaktie op de kleur blauw. en vandaar waarschijnlijk een blauwtje lopen:) dus dat je van een kouwe kermis thuis komt :)