Wat is het verschil tussen 'stocks' en 'shares'?

In het Nederlands zeggen we dat we aandelen kopen of verkopen. In het Engels (of is het Amerikaans) wordt soms gesproken over 'stocks', en soms over 'shares'.

Twee voorbeeldzinnen:
"I own 500 shares of eBay."
"I advise you to buy Apple stock."

Wat is het verschil tussen 'stock' en 'share'?

Toegevoegd na 1 uur:

Een mogelijk antwoord is natuurlijk ook: er is geen verschil, het zijn volledige synoniemen.

Eigenlijk had ik mijn vraag dus als volgt moeten formuleren:
Is er een verschil, en zo ja, wat is dat dan?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Taal
9.1K

Het beste antwoord

In principe is er geen verschil, hoogstens een syntaxverschil:
Stocks refereren naar de eigendomscertificaten van elk willekeurig bedrijf.
Shares refereren naar de eigendomscertificaten van een bepaalde onderneming.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je het echter over een stock hebt, wordt meestal het aandeel in een bedrijf bedoeld.
Dit aandeel in het bedrijf (stock) kan verdeeld worden in shares (die ook stocks genoemd worden).
SimonV