Kan engelen een werkwoord zijn en wat doe ik of wij dan precies?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, dat is geen bestaand werkwoord. Net zo min als de door een bengel verrichte daden bengelen genoemd worden.

Het enige werkwoord dat ik in deze hoek ken is 'hemelen', en dat wordt mooi gebruikt om aan te geven dat iemand niet meer in leven is. "Hij is gaan hemelen".
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik engelde krachtig door en alle vriendjes van mijn dochtertje hadden niet enkel cupcakes, ook ranja en een persoonlijk gericht hoera-briefje.
Amadea
8 jaar geleden
Er valt altijd wel wat op te verzinnen, maar taalkundig is het gewoon niet correct. Jij maakt er 'doorengelen' van.
Mijns inziens kan het geen werkwoord zijn. Wat zou het voor 'werk' moeten zijn? Je maakt automatisch de associatie met het werkwoord 'hengelen ' en ik denk dan ook dat iedereen meteen denkt dat er een 'h' vergeten is of dat degene die het erover heeft, Fransman of Waalse Belg is.

Engelen horen bij de hemel en het werkwoord 'hemelen' bestaat al, wanneer iemand gestorven is, is hij/zij aan het 'hemelen'.

Misschien zou het een betekenis kunnen hebben die hieraan verwand is. Het hemelen van iemand die in het leven altijd met naastenliefde en sociaal geleefd heeft en die altijd onschuldig en eerlijk was. Een engel is gedienstig maar kan ook een 'boodschapper'zijn. Je hebt echter ook een 'beschermengel' en dan zou je met 'engelen' ook een betekenis van 'beschermen' ermee kunnen bedoelen.
amc