Wat is nul in "scheikunde-Grieks"?

In de scheikunde, en trouwens ook in de wiskunde, worden aantallen vaak aangegeven met Griekse voorvoegsels. Of semi-Griekse voorvoegsels - ik heb eerlijk gezegd geen idee of deze voorvoegsels echte Griekse woorden zijn die een echte Griek zou herkennen.

Ik heb het over de reeks mono-, di-, tri-, tetra-, penta-, hexa- enzovoort.

Wat is, in dit - wat ik maar zal noemen - "scheikunde-Grieks", het voorvoegsel voor 'nul'?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

In de rij van mono-, di-, tri-, tetra-, penta-, hexa enz wordt "óchi" (όχι ) gebruikt.
όχι - geen, niet of nee. Επέτειος του Οχι, Epétios tou Óchi
Deze voorvoegsels hoeven niet altijd de hoeveelheid atomen in een formule aan te geven. Monocultuur, Volvo penta, tetra pak, hexagram.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb scheikunde vorig jaar gehaald op Havo niveau. Ik doe staatsexamens namelijk. Ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord van dat er 0 wordt gebruikt in de scheikunde. Het is namelijk dat 0 betekent dat er geen atoom van dat element in de stof zit. Wat je dan bijvoorbeeld krijgt voluit geschreven is dit naar mijn mening: nulijzer-nulnatrium-nulaluminium-nulchloor-koolstofdioxide-etc-etc. Dit is natuurlijk onzin, want CO2 is gewoon: koolstofdioxide. Dus ik denk dat het niet is, want waarom zou je alles benoemen als een aantal atomen niet in de stof aanwezig zijn. Die - dienen ter overzicht en ik weet niet wat 0 is in het grieks daarom heb ik het zo geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n woord is er niet, omdat er geen behoefte aan is; je hoeft immers niet aan te geven welke van de tientallen atomen (cq. 1000en moleculen) er niet in een stof zitten, alleen welke er wel in zitten.

Maar er zit een leuke diepere bodem in: de Oude Grieken kenden het hele begrip nul niet. Het cijfer nul is pas later (ergens in de 5e eeuw) in India uitgevonden.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
De Grieken kenden het begrip wel: als een berekening op 0 uitkwam, werd het woord οὐδέν gebruikt, dat “niets” betekent. "The Greek sexagesimal placeholder or zero symbol changed over time. The symbol used on papyri during the second century was a very small circle with an overbar several diameters long, terminated or not at both ends in various ways. Later, the overbar shortened to only one diameter, similar to our modern o macron (ō) which was still being used in late medieval Arabic manuscripts whenever alphabetic numerals were used. But the overbar was omitted in Byzantine manuscripts, leaving a bare ο (omicron). This gradual change from an invented symbol to ο does not support the hypothesis that the latter was the initial of ουδέν meaning "nothing".[10][11] Note that the letter ο was still used with its original numerical value of 70; however, there was no ambiguity, as 70 could not appear in the fractional part of a number, and zero was usually omitted when it was the integer." http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_numerals#Zero
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, http://nl.wikipedia.org/wiki/Griekse_cijfers