Zijn alle mensen die snel praten tevens snellezers ?

Oke, deze vraag zal wel even wat extra uitleg nodig hebben.
Onlangs was ik bij een verkorte workshop over snellezen (meer een introductie).
Wat ik me daar vooral van onthouden heb is dat de meeste mensen geblokkeerd worden doordat over het algemeen bij het lezen de woorden in het hoofd uitgesproken worden en dat lezen daardoor bij de meeste mensen ongeveer even snel gaat als het praten.

Nu klaagt men regelmatig dat ik zo snel spreek (ben nog net geen Mathijs van Nieuwkerk, maar heel veel schijnt het niet te schelen), tevens ligt mijn leestempo hoger dan bij mijn omgeving.

Is het dat ook zo dat een snelspreker als Mathijs van Nieuwkerk, doordat hij ook in zijn hoofd de woorden zo snel uitspreekt, een snellere lezer is dan bijvoorbeeld Sanne Hansen, die door haar stotter-handicap niet zo snel praat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.4K
Cryofiel
9 jaar geleden
Op de middelbare school kwam ik in tijdnood bij het volkrijgen van mijn boekenlijst Nederlands. Ik moest in te weinig tijd nog een boel te dikke boeken lezen. Ik heb toen mijn eigen versie van snellezen uitgevonden: Lees de eerste alinea van elke rechter bladzijde. Ga daarmee door tot je op een gegeven moment de draad kwijtraakt. Ga dan vier bladzijdes terug en lees van de linker en de rechter bladzijde elke oneven alinea (sla dus steeds een alinea over). Zodra je de draad weer te pakken hebt, ga je weer over naar de snelle modus: van elke rechter bladzijde de bovenste alinea lezen. Echt, dit werkte als een speer!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou dat echt zo zijn, dat de meeste mensen de woorden in hun hoofd uitspreken tijdens het lezen? Als je dat doet, doe je er natuurlijk eindeloos lang over. Ik associeer die neiging om woorden in je hoofd eerst uit te spreken meer met leeshandicaps of in elk geval mensen die 'taalzwak' c.q. 'leeszwak' zijn. En hoe lees je dan een boek in een vreemde taal? Ik heb heel wat vooral Engelse boeken gelezen lang voordat ik een beetje een acceptabele uitspraak ontwikkelde. Mijn Duits klinkt zo slecht dat ik mensen er liever niet aan onderwerp, maar lezen gaat best redelijk. Niemand zou toch een boek kunnen lezen in een taal waarvan hij de uitspraak niet beheerst als het zo gangbaar was dat mensen in hun hoofd de woorden die ze lezen proberen uit te spreken? Om nog maar te zwijgen over inderdaad het leestempo..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: Klinkt ook als een topmanier.
Een soortelijke manier had ik vroeger bij bouquetreeksen. Lees het eerst hoofdstuk en de laatste tien pagina's en je kent het hele verhaal :) @Lies12 Dat vertelde de man die de introductieworkshop gaf en toen ik me erop ging concentreren, merkte ik dat ik, anders dan met een getal of een plaatje waar je één blik op werpt, de woorden toch letterlijk in mijn hoofd aan het "uitspreken" was... oftewel je bekijkt het woord voor woord en het woord ipv er een blik op werpen en de hele zin in je hoofd hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat die link er zo duidelijk is tussen snel praten en snel lezen. Ik ben een trage prater, maar een snelle lezer. (zonder cursus snellezen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet ook niet zo zeker of het klopt dat als je leest je de woorden in je hoofd "uitspreekt".
Dat doe ik in ieder geval niet, en veel mensen denk ik ook niet, zeker mensen die regelmatig lezen en geen geestelijke of taalbeperking hebben. Neem bij voorbeeld het bekende experiment dat je een hele lap tekst leest, waar de letters van de woorden in willekeurige volgorde staan, behalve de eerste en laatste letter van elk woord. Zie hier:
"Las je dit knut lzeen, heb jij ook een mkrewradaig beirn. Kna je dit lzeen?
Stchels 55% van de mnesesn knuenn dat.
De vrmoognes van de mneslekije geset zijn idurnkwkekned, vlognes een odrnezeok van de uinervtistiet van Cmabrigde.
Het mkaat neit uit in wlkee vgloodre de lttreers in het wrood saatn.
Het eigne blkagenerije is dat de ertese en de ltatsae ltteer op de jstuie paltas saatn.
De rset kan een rmomejtle zijn en je knut het tcoh zdnoer porbmleen lzeen.
Dat kmot odmat het mnseleijk beirn een worod neit ltteer voor ltteer vrwkeret, maar als een gheeel. Vrebzwingaekkned, nwietaar?
En ik dchat nog wel dat sllpeing blrangeijk was!" Lezen is dus niet hetzelfde als spreken.
Mijn vrouw b.v. spreekt als een mitrailleur, maar leest als een musket. Wat in ieder geval wél geldt voor mij, is dat als ik schrijf, ik ook tegelijk "uitspreek" in mijn hoofd (en soms zelfs heel zachtjes met mijn lippen, tot grote ergernis van mijn omgeving)
Dat heb ik trouwens in veel grotere mate als ik in een taal anders dan mijn moedertaal schrijf, zoals b.v. nu met deze reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag, by the way!! +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, maar blijkbaar toch een moelijke vraag :) En ik dacht ook niet dat ik de woorden in mijn hoofd uitspreek, totdat ik erop ging letten... anders dan bij fotos waar je naar kijkt en het beeld hebt, loop ik in mijn hoofd toch te "horen" hoe het woord klinkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@C4th
Kan het niet zijn dat juist op het moment dat je hierop gaat letten, je dan daadwerkelijk gaat "luisteren" in je hoofd?
Je vraag heb mij niet losgelaten, en vandaag moest ik een paar keer hieraan denken, terwijl ik toch een hele drukke werkdag heb gehad.
Telkens als ik hieraan dacht, begon ik bewust te "luisteren" in mijn hoofd, maar op andere momenten dan niet: ik las gewoon, en voor mijn gevoel was er geen sprake van een soort van "tussenstap", zeg maar: lezen -> luisteren -> begrijpen. Ik denk oprecht dat het in mijn geval is het: lezen -> begrijpen.
Dat is in ieder geval zeer zeker het geval in mijn eigen moedertaal (Spaans), en ook in het Nederlands (inmiddels "adoptiemoeder-taal")
Als ik in andere talen lees (en dat heb ik zojuist geprobeerd met Engels, Frans, Duits en Italiaans, die ik in aflopende volgorde ook begrijp) dan denk ik dat er toch wel sprake is van enigszins "luisteren", maar misschien komt dat juist omdat ik hierop let. Het blijft een verrek leuke vraag!!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Gabi71: Dank je.
Inderdaad, een leuke vraag, maar blijkbaar ook een moeilijke, want ik heb er nog steeds geen antwoord op :)

Het beste antwoord

Nee, dat is niet per definitie zo.

Er zijn mensen die soms slechts een ruw beeld hebben van een verhaal of een antwoord wat ze willen gaan geven. Dat is voor hen al voldoende om te gaan praten. Al pratende bedenken ze dan de rest van de zin. De tekst moet daarbij het tempo van het denken blijven volgen. Maar omdat denken nu eenmaal sneller gaat dan praten, is daar soms een behoorlijk tempo voor nodig.

Bij sommige mensen kan (!) dat een trigger zijn om te gaan stotteren, maar anderen slagen er blijkbaar in het tempo vol te houden en ontwikkelen zich als een snelle prater.

Lezen is een heel ander proces. Je ogen moeten letter voor letter lezen, de tekst moet in je hoofd in gedachten en beelden vertaald worden en pas dan kan het begrijpen van de tekst beginnen.

Dat is een heel ander proces dan het praten zelf.

Wat wel het geval is, is dat, net zoals bij het praten, de lezer alvast beelden en gedachten gaat vormen vóórdat de tekst goed gelezen is. Dan is de lezer geneigd om bepaalde stukken tekst over te slaan. Dat leest wel sneller, maar ook slordiger.

Bij mezelf heeft dat b.v. het effect dat de figuren in een roman in mijn hoofd een heel andere naam hebben dan de naam die werkelijk in het boek staan. Ik heb altijd de namen wel herkend, maar ze nooit goed gelezen. Derhalve heb ik er ook maar een slag naar geslagen hoe ze werkelijk heten.

Deze fout wordt pas merkbaar wanneer ik mijn boek met een ander bespreek.

Het is dus wel zo dat een snelle prater een manier van denken kán hebben die ook snel (en slordig) lezen uitlokt, maar omdat spreken en lezen twee verschillende processen zijn is het niet per definitie zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Je ogen moeten letter voor letter lezen" klopt juist niet.
Het is bewezen dat de meeste mensen geen hele woorden lezen, laat maar staan letter voor letter, en dan bedoel ik mensen die met een beetje tempo kunnen lezen, geen kinderen van 6 of volwassenen die het alfabeet kennen, maar in feite nooit lezen.
Zoals je verder in je antwoord eigenlijk al aangeeft, als je leest, dan zie je "beelden van woorden", en je hersenen vullen verder in wat het meest waarschijnlijke woord hierbij hoort.
Dat verklaart waarom je teksten kan lezen waarde volgorde van de letters veranderd is, en ook waarom als je snel leest, sommige woorden verkeerd leest, als je hersenen een andere woord verwacht hadden. In jou geval verzinnen je hersenen zelfs hele nieuwe woorden die je niet eens gelezen hebt. Nog steeds durf ik niet een fatsoenlijk antwoord te geven, want ik weet niet of er überhaupt een relatie is tussen snel lezen en praten, hoewel het uiteraard heel verleidelijk is om te denken dat dit zo is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Gabi71 "Je ogen moeten letter voor letter lezen" is inderdaad iets te letterlijk. "Woord voor woord" was beter geweest. Bedankt voor je opmerking !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan me verder ook wel vinden in een groot deel van jouw tekst Ozewiezewoze-etcetera.
Het beginnen met praten terwijl mijn gedachten nog niet geheel op orde zijn. Het mensen een heel andere naam geven in een boek, omdat je globaal over een naam leest en er dan achter komen dat de hoofdpersoon toch daadwerkelijk iets anders heet (en daar een weddenschap mee verliezen). Heel bekend. Dank voor je antwoord.