Weet iemand een ander woord voor 'cocoonen'?

Ik zoek en peins me suf, maar kan het noch vinden noch er op komen: vroeger gebruikten we - ik weet het zeker- nog een ander woord voor wat we nu 'cocoonen' noemen: lekker thuis blijven, lummelen, niks hoeft, geen (sociale) verplichtingen en/of afspraken. Wie helpt me?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Amadea
9 jaar geleden
Cocoonen ken ik niet, wel lummelen. Bedoel je niksen, of luiwammesen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vegateren of bankhangen...
Erna55
9 jaar geleden
Relaxen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bankhangen...
Cryofiel
9 jaar geleden
Cocoonen is je afzonderen, maar dan in de positieve zin.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt je dus ook samen afzonderen. Het gaat er niet om je af te zonderen van alle andere mensen. Je wilt je (alleen, of samen met anderen) afzonderen van de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog steeds niet het woord dat ik zoek, helaas
Amadea
9 jaar geleden
Zoek je nou eigenlijk een werkwoord, of een zelfstandig naamwoord? En hoe lang geleden was dat 'vroeger'?
Cryofiel
9 jaar geleden
Deze?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cocooning
Cryofiel
9 jaar geleden
Of deze, met een net wat andere insteek:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cocooning Deze Duitse versie is degene die ik ken.
Cryofiel
9 jaar geleden
maar dan dus i
Cryofiel
9 jaar geleden
n het Nederland
Cryofiel
9 jaar geleden
s.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea: een werkwoord. Dat wij in de jaren zeventig, tachtig gebruikten. Echt geen gek woord ofzo, wel een soort van neologisme ook, voor zover ik me kan herinneren.
Antoni
9 jaar geleden
De website http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=cocoonen geeft als mogelijke synoniemen: zich inpoppen en huismussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga voor lamzakken. :)
Computoon
9 jaar geleden
Niksen, lamballen
gvrox
9 jaar geleden
Ik hoorde vroeger wel eens het woord "soggen", maar dat zou staan voor "studieontwijkend gedrag" dus dat klopt qua betekenis ook niet helemaal. Overigens zou ik de term cocooning ook niet opvatten als lummelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cocoonen is samen met anderen, dus zeker niet alleen, weg van de rest van de wereld iets te doen, kan ook niets zijn, waarvan men relaxend geniet. Toegevoegd na 6 minuten:
Er is niet een woord voor te geven wel een beschrijving: Lekker knus op de bank, van alle gemakken voorzien. Tijd met elkaar doorbrengen, persoonlijk contact en omringd worden door familie [maar ook vrienden] oftewel ‘cocoonen'. Dankzij de crisis is dit erg populair geworden onder Europeanen. Bronnen:
- http://www.ilovecrisis.nl/news/162/cocoonen-is-trending-dankzij-crisis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Epibreren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen van alle. Sorry. Ik ga zelf nog eens neuzen in oude dagboeken. Weet zeker dat ik het daarin ooit heb gebruikt. Als ik het door mij gezochte woord heb gevonden, laat ik het weten.
In elk geval heel erg bedankt voor jullie meedenken en -zoeken!

Het beste antwoord

cocooning z.nw. inpopgedrag, huismusserij

Toegevoegd na 4 minuten:
Cocooning komt van het woord cocoon, oftewel cocon. De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren ’90 door trendwatcher Faith Popcorn. Ze voorspelde dat cocooning een trend zou gaan worden vanwege het internet en de home cinema sets. Het houdt in dat men thuis blijft en een veilige en gezellige plek creëert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met dit antwoord is in elk geval een serieuze poging gedaan.

Andere antwoorden (2)

chillen wordt er ook voor gebruikt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja wordt ook veel gebruikt.
Jeugdtaal voor niets doen 2) Ontspannen 3) Rustig aan doen 4) Relaxen 5) Rusten voor jongeren. 6) Zich ontspannen
https://www.google.nl/search?q=chillen&biw=1130&bih=478&tbm=isch&imgil=3fy1WzurIUhzRM%253A%253BKXC-6xcVLravOM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fplazilla.com%25252Fpage%25252F4294972639%25252Fchillen-met-mijn-p-tussen-de-billen&source=iu&pf=m&fir=3fy1WzurIUhzRM%253A%252CKXC-6xcVLravOM%252C_&usg=__fFWYJhPmeNmSLbfCMB999_VCJ6c%3D&ved=0CDkQyjc&ei=jcTPVKCLEsn0UKuohJgL#imgdii=_&imgrc=3fy1WzurIUhzRM%253A%3BKXC-6xcVLravOM%3Bhttp%253A%252F%252Fplzcdn.com%252Fresize%252F500-500%252Fupload%252F0287bef2169e5b219e3a74341d07e1e9Y2hpbGxlbi5wbmc%253D.png%3Bhttp%253A%252F%252Fplazilla.com%252Fpage%252F4294972639%252Fchillen-met-mijn-p-tussen-de-billen%3B500%3B375
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Chillen kwam later.
Wellicht is het dan 'loungen' wat je zoekt!
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas: ook niet.
Amadea
8 jaar geleden
Is het dan 'verpozen' of 'recreëren'?