wat is ket verschil tussen kan/kun je?

is het: Kan je jezelf voorstellen of Kun je jezelf voorstellen?
en waarom is het de ene en niet de andere? en wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.4K

Het beste antwoord

Beide vormen zijn goed, kun en kan zijn beide mogelijk. 'Je kan' klinkt alleen voor veel mensen wat informeler dan 'je kunt'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik "kan" lees i.p.v. "kun" zitten mijn tenen krom in mijn schoenen. Voor mij klinkt het als slecht Nederlands, maar dat kan komen door de streek waar ik vandaan kom (Twente).

Andere antwoorden (2)

Kan je jezelf voorstellen?: betekent of jij in staat bent om jezelf voor te stellen. Dit betreft dus het persoonlijke vermogen om het te doen.

Kun je jezelf voorstellen?: betekent of jij in de gelegenheid bent om jezelf voor te stellen. Dit betreft niet de capaciteit, maar de omstandigheden.

In de praktijk worden de werkwoordsvormen door elkaar gebruikt. Maar officieel zit er wel een betekenisverschil in.
Amadea
9 jaar geleden
Het werkwoord kunnen is een onregelmatig werkwoord.
Het is binnen de onregelmatige werkwoorden ook nog een uitzondering.

Bij de jij-vorm wordt in de schrijftaal meestal kunt gebruikt. Jij kan kan ook, maar is informeler. Indien de jij-vorm gebruikt wordt in de zin van men is echter kan meer gebruikelijk:
Je kan dat ook anders doen.
Bij inversie is de vorm kun gebruikelijk:
Kun je me even helpen?
Omdat 'u' van oorsprong een derde persoon is, zijn zowel u kunt als u kan mogelijk. Het laatste wordt in Nederland vaak als informeel beschouwd. zie
gevolgd door een infinitief: Wij hebben niet kunnen werken.

In de bron kun je een schema vinden van de officiële vervoegingen, en uitleg erbij.