Wanneer schrijf je: 'de idee' en wanneer 'het idee' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
7.5K

Het beste antwoord

Er is een (subtiel) betekenisverschil. Het idee betekent 'denkbeeld'; de idee is een filosofische term.

Toelichting
Het idee betekent: 'denkbeeld', 'gedachte', 'denkwijze', 'ingeving', 'mening'. Bijvoorbeeld:

- iemand op het idee brengen dat...

- dat idee moet je aan het bestuur voorleggen

- een goed idee hebben

- naar ons idee kan ze dat best

De idee betekent: '(filosofisch) denkbeeld', 'gedachte'. Bijvoorbeeld:

- de godsidee

- de platonische idee

- de marxistische idee

- de idee van het recht

- uit heel zijn werk komt duidelijk de volgende idee naar voren...

Het idee is gewoner en gebruikelijker dan de idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het : het idee en de ideeën!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Het idee' in enkelvoud!

In meervoud; De ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring als voormalig wijsbegeertestudent:

'Het idee' gebruik je als je normaal doet.

'De idee' gebruik je als je pretentieus doet en anderen het (!) idee wilt geven dat jouw idee heel samenhangend en diepzinnig is. Alsof je idee spontaan meer filosofische zwaarte krijgt als je er 'de' voor zet.

Het verschil zoals aangegeven in het antwoord hierboven bestaat wel, maar is in de praktijk totaal verwaterd door het onterechte en pretentieuze gebruik van 'de idee'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee en de Ideeën is het.