Dit zou uit het Afrikaans komen:
klopjag s.nw.
1. Groot jagtog waarby wild deur die drywers na die jagters toe aangejaag word. 2. Onverwagte inval deur polisie of speurders waarby verdagtes of misdadigers deursoek, ondervra of in hegtenis geneem word.
Uit Ndl. klopjacht (1778 in bet. 1), in bet. 1 so genoem omdat die drywers op blikke klop of op 'n ander wyse lawaai maak om die wild op te jaag en na die jagters voort te dryf, en in bet. 2 omdat die wyse waarop die polisie jag maak op verdagtes of misdadigers, aan die wyse herinner waarop wild gejag word.
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Toch denk ik dat Fremar gelijk heeft. In Nederland wordt het wild ook opgejaagd tijdens drijfjachten, maar niet door middel van kloppen of slaan op trommels. De wijze waarop dus het wild wordt opgejaagd kan goed uit Afrika komen. Maakt daarbij dus niet uit dat het Nederlands de oorsprong van het Afrikaans is, wel dat het woord klopjacht in het Afrikaans werd gebruikt voor drijfjacht.
Van mij een plus.
znw. vr., mv. -en. Uit Kloppen (I) en Jacht.

↪Jacht waarbij het wild door kloppen en ander rumoer wordt opgejaagd en voor het geweer gedreven. Soms, met name in de jachtwetten, wordt een klopjacht genoemd naast of onderscheiden van een drijfjacht zonder dat het verschil echter wordt aangegeven: hoe men in dat geval een klopjacht heeft trachten te definiëeren blijkt uit enkele aanhalingen hierachter. In de praktijk van het jachtwezen evenwel bestaat geen ander onderscheid, dan dat de plattelandsbevolking geregeld van klopjacht (en kloppers), de meer ontwikkelden gewoonlijk van drijfjacht (en drijvers) spreken: het is niet onmogelijk dat het laatste onder duitschen invloed (treibjagd, -jagen) in zwang is gekomen.

↪— Evenals drijfjacht bezigt men klopjacht ook voor een georganiseerde vervolging om ongewenschte elementen der samenleving gevangen te nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
In de middeleeuwen werd er door vele groepen van de samenleving gejaagd. De adel genoot vaak vele privileges op dit terrein. Zo hadden ze het alleenrecht op jacht in vele gebieden. Wanneer anderen dan gingen jagen in deze terreinen, konden ze worden bestraft wegens stroperij. Ook werd in de middeleeuwen het vuurwapen uitgevonden, waarvan de handzame varianten toegepast worden in de jacht. Dit heeft de effectiviteit van de jacht vergroot.

Huidige tijd[bewerken]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een combinatie van het werkwoord kloppen, in de betekenis van door rumoer maken wild opjagen. En het zelfstandige naamwoord jacht, dus het lawaai maken met de bedoeling het wild in het vizier van een geweer te kunnen krijgen.

Beide woorddelen zijn gewoon uit het Middelnederlands afkomstig. Cloppen en iaecht.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad een combinatie, doch het samengestelde woord klopjacht vind ik enkel in zijn oudste vorm terug, net zoals @fremar schreef. Het woord drijfjacht dateerde in onze streken voor zover ik kan vinden uit de 17e eeuw, te lezen in het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands: "Drijfjacht, jacht waarbij het wild op de jagers wordt toegedreven.
Voor het begin van eene drijfjagt is er afgesproken, op welke soort van wild zal mogen worden geschoten, Jagerstaal 221.
Een dergelijke drijfjagt, Alb. d. Nat. 1862, 1, 377 [1862]."
Klopjacht vind ik hier dan weer niet terug.
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M015093.re.53&lemmodern=drijfjacht
Verder spreekt men al heel vroeg over kloppen en drijven. Na enkele pagina's scrollen vind je beide woorden terug, echter zonder datum: "Vijfde hoofdstuk. De jagerstaal.
Van oudsher reeds is de jacht in West-Europa een voorrecht der hoogere standen. Wel werden al in vroeger tijd, allerlei drijvers en kloppers gebruikt, en zoo ook lieden van geringen stand min of meer in het Jagerslatijn ingewijd"
http://www.dbnl.org/tekst/ginn001hand02_01/ginn001hand02_01_0007.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klein foutje. In het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands staat klopjacht wel, maar echter zonder datum: "Klopster, vrouw die klopt, b.v. om iemand te wekken en dan hetzelfde als porster (opgegeven voor Delft).
Samenst. en koppel. Klopgarf, klophengst, klophout, klopjacht (zie die woorden)
— Verder: Klopbank, werkbank in een klopkamer (V. DALEᴣ)."
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M033983.re.12&lemmodern=klopjacht