Zonder te weten in welk zinsverband kunnen beide mogelijkheden.
Als jij winkelt bij H&M dan kan personeel daar vragen of zij in jouw tas mogen kijken. Dan is het H&M die controleert.
Maar als in januari een accountantsbureau de financiële gegevens van H&M wil inzien, dan zijn zij het die H&M controleren.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het tweede voorbeeld is/zijn H&M geen onderwerp!
Amadea
9 jaar geleden
Waar in de vraag staat dan dat H&M onderwerp moet zijn, Gesp?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat inderdaad nergens, maar ik vermoed dat de vraag is of een bedrijf (= één rechtspersoon) met een naam die is samengesteld uit de persoonsnamen van twee oprichters als enkelvoud of als meervoud gezien moet worden.
Zelf praat HenM. in enkelvoud. Zie hun eigen website:

H&M maakt gebruik van cookies om je bezoek aan onze website zo aangenaam mogelijk te maken.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Maar wel "onze" website ... taal is taaier dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Onze" website zegt elk zichzelf respecterend bedrijf. Dat is niet gek. Zelfs eenmanszaken spreken vaak over 'onze service' of 'ons uitgangspunt', enz. Het antwoord is hier inderdaad wel enkelvoudig, dus H&M controleert. H&M kan hier worden vervangen door 'het', het gaat hier namelijk om één bedrijfsnaam. Voor bijv. V&D geldt hetzelfde.
Je vraag of een bedrijf (= één rechtspersoon), met een naam die is samengesteld uit de persoonsnamen van twee oprichters, als enkelvoud of als meervoud gezien moet worden. Het is één bedrijf, dus het is enkelvoud.

De taaladviesdienst van Onze Taal (zie de link hieronder) adviseert ook om H&M als enkelvoud te gebruiken. Dan is het dus H&M controleert.

Er met jouw vraag nog iets anders aan de hand: het gebruik van het voorzetsel 'de' voor de bedrijfsnaam. Dat is de laatste jaren steeds gebruikelijker, maar formeel is het onjuist. Je zegt niet de HEMA, de AH, de V&D, de H&M. Dat is eigenlijk dialect en is erin geslopen toen de tv-reclames van GAMMA steeds populairder werden. De klusser die daarin optreedt spreekt dialect (vraag me niet welk dialect dat is, ik vermoed Haags) en hij heeft het steeds over dé GAMMA. Slimme zet van het reclamebureau, want daarmee benadruk je wel de bedrijfsnaam.