Is het oplossing voor of oplossing tegen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oplossing van
fisbel
9 jaar geleden
De combinatie 'oplossing tegen' geeft in Google 85.000 hits.
De combinatie 'oplossing voor' geeft 6.320.000 hits. Deze combinatie is dus (veel) gebruikelijker.
Erna55
9 jaar geleden
Beide kan, hangt van context af. Bv.
Oplossing voor het muggenprobleem
Oplossing tegen muggensteken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het dus oplossing voor of tegen ebola
Cryofiel
9 jaar geleden
Een oplossing voor het ebola-probleem. Een oplossing tegen het ebola-virus.

Antwoorden (3)

Je bedenkt een oplossing voor een probleem. Wat hierboven staat over een oplossing tegen medische klachten is dus onjuist. Dat zou moeten zijn: "Een oplossing voor medische klachten".

Om taalkundig in te gaan op je vraag of het een oplossing is voor ebola of een oplossing tegen ebola, het is een oplossing voor ebola en niet tegen ebola.

Als je een zin afbreekt in stukjes, dan zul je uit komen op: Oplossing voor "probleem". In bovenstaand voorbeeld is het dus een oplossing voor medische klachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is de oplossing VAN een probleem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
He he, eindelijk iemand met het juiste antwoord.
Taal is vaak gevoelsmatig. Als ik als voorbeeld muggen neem:

De oplossing VAN het probleem ( dat muggensteken irritant zijn )
De oplossing VOOR muggensteken is citronella
De oplossing TEGEN muggenbultjes is de ramen dicht.