Wie kent goede, leuke of bizarre voorbeelden van een Deus ex Machina?

Het is de aanduiding voor het verschijnsel uit het klassieke theater, waarmee een einde werd gebracht aan een hopeloos vastgelopen situatie waarvoor de schrijver geen andere oplossing meer wist. Hierbij werd op ingenieuze wijze een god van bovenaf op het toneel neergelaten, die vervolgens de situatie tot een goed (of kwaad) einde bracht.

De term wordt in deze zin nog steeds gebruikt, al gaat het dan niet meer om een god. In literaire werken en in films komt het nog regelmatig voor dat een vastgelopen plot tot een einde wordt gebracht via een onwaarschijnlijke of onlogische gebeurtenis. De definitie van het Van Dale woordenboek is "iem. die of iets dat op een beslissend ogenblik als 't ware uit het niets tevoorschijn komt en de oplossing brengt".[1]

Het zinnetje "En toen kwam er een olifant met een lange snuit, en die blies het verhaaltje uit" waarmee zelfverzonnen kinderverhaaltjes vaak eindigen is in zekere zin ook een Deus ex Machina.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deus_ex_machina

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Toen de Amerikanen tot de conclusie kwamen dat de redenen (massavernietigingswapens) om Irak binnen te vallen geen grond hadden, hadden ze er opeens toch een: Al Qaida.
Toen er geen activiteiten van Al Qaida bleken te zijn waren ze er al zo lang dat dat (hun eigen aanwezigheid) de reden werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik kan me nog de tv serie Dallas herinneren. Aan het einde van een seizoen bleek dat iemand (Bobby Ewing) het hele seizoen had gedroomd. Zo konden de schrijvers bepaalde acteurs, die in de serie waren overleden, gewoon weer terug in de serie schrijven. Briljant!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De adelaars waarmee Gandalf, Frodo en Sam op haalt vanaf mount Doom in Lord of the Rings. (hetgeen ook een beetje de vraag maakt: waarom dit niet om de heenweg doen en het ding in de krater smijten....)
Diezelfde adelaars die Gandalf van de Orthanc af halen als Saruman hem daar gevangen houdt.
Diezelfde adelaars in de Hobbit die de dwergen, Gandalf en Bilbo redden van een groep aardmannen.

Koning Richard die tegen het einde van het Robin Hood verhaal net op tijd is om te helpen in de eigenlijk al verloren strijd tegen prince John.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Freek de Jonge klom aan het eind van zijn show De Komiek op het podium in een touw metershoog naar boven, terwijl hij het Onze Vader voordroeg.
Bovenin aangekomen trok hij na de laatste zin aan een klein touwtje dat uit een grote zwarte doos kwam. Daardoor klapte de bodem uit, en stortten enkele honderden ping-pongballetjes omlaag, die met een donderend geraas op het podium terechtkwamen.
Een geweldig antwoord op de zorgvuldig opgebouwde spanning, mijn mooiste theatermoment aller tijden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook uit Lord of the Rings: Army of the Dead. In de films is het helemaal extreem, maar mijns inziens had Tolkien ze weg mogen laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ter verduidelijking : in de griekse tragedies werd wel degelijk gebruik gemaakt van een katrol met een koor en zo iemand van boven neergelaten om de plot een einde te bezorgen, waar de auteur anders radeloos vast zat. Ik denk dat vele hedendaagse soapauteusr van deze trukkendoos gebruik maken om ofwel een happy end neer te zetten ofwel acteurs te doen verdwijnen of terug te doen verrijzen.