Wat is de juiste spelling kattenkwaad of kattekwaad?

Op internet wordt ik niet veel wijzer. Wat is correct: kattenkwaad of kattekwaad? Vooral wil ik weten waarom het de correcte spelling is......

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
21.9K

Antwoorden (3)

Volgens Van Dale is het 'kattenkwaad'. (Geen uitzonderingsregel van toepassing).

Daarentegen is het wel 'kattebel' (klein briefje) maar ook 'kattenbel' (geluidsvoortbrengend voorwerp dat aan kat bevestigd kan worden)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is 'kattenkwaad' omdat het een samenstelling is waarvan het eerste deel van die samenstelling (katten dus) alleen een meervoud heeft op -n.

Zou het meervoud zowel 'katten' als 'kattes' zijn geweest, dan was het 'kattekwaad' geworden., net zoals 'groentehandelaar'.
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Volgens "jouw" regels zou kattebel (klein briefje) ook met een n geschreven moeten worden. Dat is echter een vaste uitdrukking, zo is de regel, toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is geen echt consequente regel. Sommige dingen die wij als gewone mensen vaste uitdrukkingen vonden, zijn in de spellingsherzieningen toch veranderd: bijv ruggengraat, pannenkoek, paddenstoel. Daarvan vonden de meeste mensen toch wel dat de spelling zonder 'n' al eeuwenlang vast stond. En toch, helaas.
Oftewel: een kattenbel (met 'n') waar een klein briefje wordt bedoeld, zou in de lijn van de verwachtingen liggen. Maar nee, die is niet meeveranderd. Het heet niet voor niets 'uitzonderingen'.
Computoon
9 jaar geleden
Spelling berust op afspraak.
'Kattebel' (briefje) is een logische uitzondering. Het is geen echte samenstelling waar een 'kat' in zit. Het komt van (s)cartabello, een Italiaans woord.
Volgens de nieuwe spellingsregels is het kattenkwaad mét tussen-n. Want er is maar één soort meervoud van kat.
Alleen bij zelfstandige naamwoorden waarbij twee soorten meervoud mogelijk zijn schrijf je een samenstelling zónder n. Zoals bijvoorbeeld lade: dat kan in meervoud zowel laden als lades zijn, daarom schrijf je ladekast zonder n.

Toegevoegd na 9 minuten:
Maar er zijn wel een boel uitzonderingen. Je schrijft meestal geen tussen-n als:
- het eerste deel een abstract woord of een verzamelbegrip is dat geen meervoud heeft (of waarvan het meervoud ongebruikelijk is), zoals benzine, hel, rijst of tarwe.
- het eerste deel geen zelfstandig naamwoord is, maar bijvoorbeeld een bijvoeglijk naamwoord, een werkwoordstam of een woordgroep met een naamvals-e: hogeschool, jokkebrok, knarsetanden, lachebek, platteland.
- een deel van de samenstelling of de samenstelling als geheel niet meer in zijn oorspronkelijke letterlijke betekenis herkenbaar is of gebruikt wordt: apekool, bakkebaard, bolleboos, hanepoten, het regent pijpestelen, schattebout.
- het woord eindigt op -lijk, -achtig, -lings, -ling of -loos.
Amadea
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Het laatste punt dat je noemt, is geen uitzondering. Woorden met -lijk, -achtig e d. zijn geen samenstellingen maar afleidingen. 'Achtig' of 'loos' komen niet voor als zelfstandig woord.
Je kan beter de Witte Spelling aanhouden. Die wordt op vele plekken (o.a. de meeste media) gebruikt. Voor de beruchte "tussen-n" zijn geen bruikbare regels op te stellen, en de je bent dus vrij in het gebruik: "kattekwaad" en "kattenkwaad" zijn beide goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Dat je beter de Witte Spelling kunt aanhouden, ben ik niet met je eens. Toen een aantal jaren geleden al weer de nieuwe regels werden ingevoerd, kwam er eindelijk een einde aan de 'toegelaten varianten'. Vanaf dat moment gold het principe: 1 woord, 1 spelling. Al bleven er helaas ook merkwaardige uitzonderingen. Dit Witte Boekje, waarvan de spelling geen wettelijke status heeft, brengt de oude verwarring weer terug. Als je voetbalt, volg je de officiële regels van de KNVB. Je kunt samen met wat clubs natuurlijk afwijkende spelregels bedenken, maar dan ontstaat alleen verwarring bij degenen die echt willen weten hoe het spel gespeeld moet worden. Zo zie ik ook de spelling: hanteer de lijn van de overheid en spel Groen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@computoon
Nee, de verwarring ontstaat in de Groene Spelling met z'n onnavolgbare regels. Wie op de havo zit is bijvoorbeeld volgens het Groene Boekje een havoër, maar op het vwo ben je ineens een vwo'er.
In de Witte Spelling wordt voor het overgrote deel gewoon het Groene Boekje gevolgd. Alleen de idioterieën (waardoor bijvoorbeeld NIEMAND zonder fouten het Groot Dictee doorkomt) zijn vervangen door logische regels.
Die zijn te begrijpen en iemand die een beetje zorg besteedt aan wat hij schrijft kan ze foutloos toepassen. Dus géén verwarring, in tegendeel!!!