Waar komt het woord 'flessentrekker' vandaan ?

(Naar aanleiding van een andere vraag)
Ik weet dat het iets als oplichter/zwendelaar/bedrieger betekent, maar ik zie de relatie met flessen niet helemaal.

Vroeger trokken wij wel eens statiegeldflessen uit de karren achter de supermarkt om ze bij de balie weer voor keiharde cash in te leveren, maar daar kan het woord toch niet vandaan komen ; de term lijkt me ouder dan het begrip statiegeld.

Ik weet ook dat er mensen zijn die een kurkentrekker of flessenlikker flessentrekker noemen, maar ook daar zie ik geen verband met oplichterij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
8.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Vlaams: iemand een fles aftrekken.
Stiekem een fles tappen uit andermans wijnvat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zag ik inderdaad op Wikipedia staan.
Helaas vermeldt Wikipedia geen bron, waarmee die uitleg voor mij niet betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een verwarrende. In de rechtspraak is flessentrekkerij en geflest worden niet gelijk. In Nederlands recht is sprake van flessentrekkerij een misdrijf wanneer iemand er een gewoonte (dus zijn beroep) van maakt om te kopen zonder te betalen. De gewoonte of beroep zijn voorwaarden voor flessentrekkerij.
In Belgisch recht (nou ja Vlaanderen) is flessentrekkerij (tafelschuimerij) reeds een misdrijf als men na een volle maaltijd weigert te betalen of zich laat laven aan spijs en drank wetende dat men het niet kan betalen. In een Hotel slapen met het vooropgezette plan niet te betalen mag ook niet. Iemand "flessen" is goederen verkopen voor prijs die het op grond van de kwaliteit niet waard is. Waarschijnlijk is flessentrekkerij afkomstig van: - Men heeft ongeoorloofd en stiekem uit andermans vat getapt.
Iemand flessen waarschijnlijk afkomstig van de gewoonte - Het laatste vocht in flessen te doen, weggooien is zonde, een beetje bijwerken en voor goede kwaliteit verkopen -. Voor degenen die zo graag bronnen zien: een Nederlandse en een Vlaamse.
http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/207-flessentrekkerij-straffen
http://www.elfri.be/flessentrekkerij-wat-dit Ik zet mijn antwoord bij "Reactie", want het is weer weekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat je antwoord een reactie was, ik wou het als beste kiezen....heb in mijn mail niet gezien dat het ,maar een reactie was....

Het beste antwoord

In Vlaanderen bestond de gewoonte om het laatste bier van het vat, dat minder van kwaliteit was, in flessen te doen en door toevoegen van suiker en gerst weer drinkbaar te maken, vandaar de overdrachtelijke betekenis van op flessen trekken ‘bedriegen, beetnemen’.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van Dale vermeldt:
(1894-1908) komt van Zuid-NL op flessen trekken; eig. 'bier of wijn op flessen aftappen' en dan overdrachtelijk 'bedriegen'.

Ik vermoed dat er samenhang is met "iemand flessen".
Computoon
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, volgens http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/flessentrekker bestaat die samenhang. Het is een verkorte vorm van "op flessen trekken".
De woorden flessentrekken en flessentrekkerij zijn afkomstig van de Vlaamse uitdrukking iemand een fles aftrekken, wat neerkomt op het zonder toestemming een fles voltappen uit iemand anders zijn bier- of wijnvat.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Persoonlijk vind ik Wikipedia alleen een bruikbare bron als deze ook naar een bron verwijst. Daar is hier helaas geen sprake van.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat een bron ontbreekt was mij ook opgevallen. Jammer!
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb nog voor je zitten zoeken naar een bron, maar iedereen verwijst naar Wikipedia... Of geeft ook geen bron:
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_flessentrekkerij
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor het zoeken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, ongeoorloofd en stiekem uit andermans vat tappen.
Eten en slapen in restaurants en hotels terwijl men al van plan is na het eten of slapen met de Never-come- back- line te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni
Overigens: De uitleg die jij geeft vind ik meer een voorbeeld van diefstal dan van oplichting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat Antoni zegt klopt als een bus
Flessentrekkerij is een vorm (wel een zeer speciale vorm) van diefstal.
De Waard is het voedsel kwijt maar heeft er niets voor teruggekregen
De Herbergier moet gratis de kamer verschonen. Iemand Flessen en flessentrekkerij zijn twee verschillende acties.
Het laatste vocht uit een vat halen, bijwerken en als origineel verkopen of stiekem uit andermans vat drinken zijn ook twee heel verschillende acties.
Het ene is een vorm van oplichting het andere is een vorm van diefstal Het is als het verhaal over beeldend kunstenaar Nelle Boer die zich voordeed als Nizar Mourabit.
Hij stuurde praatjes naar de media, een door hemzelf in elkaar geflanst CIA-document naar een krant.
Zelfs NRC nam alles als waarheid aan wat hij verzon, totdat hij zich bekend maakte.
Zo komen de praatjes in de wereld.
Hetzelfde kan jaren geleden ook met de uitdrukkingen gebeurd zijn. Men denkt dat het door een deskundige wordt uitgelegd (tijdens een kermis, een verjaardagsfeestje of zo?) en iedereen neemt het over. Zo komen de praatjes in de wereld.