Wat is het verschil tussen het woord 'evenredig' en 'recht evenredig' ?

Neem bijvoorbeeld deze zin:
Onder proportioneel variabele kosten worden kosten verstaan, die recht evenredig toe- of afnemen met de productie of afzet (bedrijfsdrukte).

Verandert de betekenis als 'recht evenredig' vervangen wordt met 'evenredig'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.5K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ja, dan verandert de betekenis
iets kan ook omgekeerd evenredig, kwadratisch evenredig of logaritmisch evenredig zijn recht evenredig beschrijft een lineair verband (met een positieve of negatieve constante)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Ik wil jouw antwoord als beste kiezen maar dat kan blijkbaar niet met reacties...

Het beste antwoord

Het onderscheid zit niet tussen evenredig en recht evenredig.

Evenredig kan betekenen: recht evenredig (als x met 10 procent toeneemt, dan y ook) of omgekeerd evenredig (als x met 10 procent toeneemt dan neemt af met 10 procent, bijvoorbeeld).

Toegevoegd na 45 seconden:
mz: dan neemt y af...
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, hier ga ik in mee:
recht evenredig
omgekeerd evenredig.
Ik zie ook niet in dat twee elementen evenredig kunnen zijn of het zou moeten zijn: A=A. Maar dan kies ik voor: is gelijk aan.

Andere antwoorden (2)

Het is hetzelfde, maar je hebt ook omgekeerd evenredig, d.i. als het produkt van twee variabelen constant is. In wettelijke teksten zal daarom altijd het woord 'recht' er bij staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Evenredig en recht evenredig kan iets anders betekenen.

Recht evenredig betekend dat een toename van x% van A een toename van y% van B
tot gevolg heeft. Evenredig kan ook betekenen dat als A met x toeneemt dat B met y toeneemt.

Teken je dat in een grafiekje, dan is de tweede situatie een schuin omhoog gaande rechte lijn, de eerste situatie is dan het speciale geval dat deze lijn precies door de oorsprong (0,0) gaat.

Maar in het dagelijkse taalgebruik zal bijna niemand dat onderscheid maken.

n.b. evenredig wordt ook wel eens gebruikt als verzamelnaam voor de beide begrippen recht en omgekeerd evenredig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus,
iHave, daar heb je gelijk in: de verzamelnaam in de wiskunde is evenredig en als een vergissing niet verwacht wordt, is het taalgebruik "evenredig".
Ik vond de zin: je salaris is evenredig met de gewerkte uren.
In de praktijk wordt gelukkig "recht evenredig" bedoeld.
je salaris gaat omhoog als de gewerkte uren vermeerderen. omgekeerd evenredig:
Je salaris gaat omlaag als de gewerkte uren vermeerderen. Als x bijvoorbeeld twee keer zo klein wordt dan wordt y daardoor twee keer zo groot. Vandaar de naam omgekeerd evenredig.