Wat betekent taalinteractie (taalkunde)?

Vraag spreekt voor zich.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (1)

Taalinteractie en Taalkunde zijn niet elkaars synoniem.

Interactie: het op elkaar inwerken, elkaar wederzijds beïnvloeden, onderlinge beïnvloeding, wederzijdse reactie of wisselwerking.

Taalinteractie staat hier voor het gebeuren dat het ene woord invloed heeft op de betekenis van het andere, en een invloed die vaak nog verandert afhankelijk van de plaats waar de twee woorden zich bevinden: dicht bij elkaar, veraf, en het soort woorden dat er tussen zit. Dat is ook de reden waarom vertalen zo moeilijk is: alleen woorden omzetten leidt meestal tot onbegrijpelijke onzin - bekend van de handleidingen bij de eerste geëxporteerde Japanse apparaten.

Taalkunde (taalwetenschap, linguïstiek) is de wetenschappelijke studie van de natuurlijke talen. Het doel van de taalkunde is om talen te beschrijven zoals ze zijn; dat wil zeggen, zoals mensen ze in werkelijkheid gebruiken.

Taalkundig onderzoek richt zich op de structuur van de taal. Het gaat daarbij niet zozeer om hoe bv de Nederlandse Taal uitgesproken en gespeld zou moeten worden, maar veel meer over hoe de taal werkelijk in elkaar zit en hoe mensen werkelijk met hun taal omgaan. In het Radboud ziekenhuis te Nijmegen wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan de volgende soort vragen uit de Moderne Taalkunde:
waarom maken mensen zoveel fouten met d’s en t’s?
hoe, waarom en wanneer is het Standaardnederlands ontstaan?
welke vormen van variatie doen zich voor in het hedendaagse Standaardnederlands?
hoe en wanneer leren kinderen dat er verschil is tussen baard en paard?
hoe verstaan luisteraars half uitgesproken woorden zoals tuuk voor natuurlijk?

Toegevoegd na 1 uur:
De Universiteit van Amsterdam heeft in augustus 2011 een onderzoek verricht naar de Taalinteractie van pedagogisch medewerkers.

Een vergelijking tussen taalinteractie in de thuissituatie en de kinderdagverblijfsituatie.
http://dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=354853